مدیر عامل کارخانه واگن پارس اراک خبر داد؛

توقف خط تولید لوکوموتیو ایرانی با مجوز واردات وزارت صمت

مولانژاد گفت: با تصمیم وزارت صمت مبنی بر واردات ۲۰۰ دستگاه لوکوموتیو خط تولید لوکوموتیو ایرانی در واگن پارس تعطیل شد.

کارخانه واگن پارس اراک، یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین واحد‌های سازنده واگن در ایران و خاورمیانه است، که توانست علاوه بر ساخت ۱۰۰۰ دستگاه واگن باری و مسافری در سال ۱۴۰۱ خط تولید لوکوموتیو ایرانی را هم به مرحله محصول دهی برساند.

مولانژاد مدیر عامل این واحد تولیدی گفت: خط تولید لوکوموتیو تماما ایرانی که با ظرفیت ساخت ۵۰ دستگاه در سال دراین کارخانه راه اندازی شده بود،  با تصمیم وزارت صمت مبنی بر واردات ۲۰۰ دستگاه لوکوموتیو از خارج، این خط تولید تعطیل شد.

مولانژاد افزود: برای راه اندازی این خط هزاران میلیارد تومان از سوی شرکت ایرانی مپنا سرمایه گذاری شده بود و ۹۰ کارگر به صورت مستقیم در آن کار می‌کردند که با تصمیم وزارت صمت این خط متوقف شد.

او با بیان اینکه رکورد شکنی این شرکت در ۵۰ سال اخیر بی سابقه بوده و این مهم با همکاری ۳۰ شرکت دانش بنیان میسر شده است اضافه کرد: با قرارداد‌های منعقد شده با مترو تهران و سایر شهر‌های ایران به دنبال رکورد شکنی دوباره در تولید واگن در سال ۱۴۰۲ هستیم و امیدواریم در این سال بیش از هزار و ۵۰۰ دستگاه انواع واگن تولید کنیم.

مدیر عامل کارخانه واگن پارس اراک ادامه داد: اولین سری واگن‌های پنج ستاره و رستورانی نیز در سال ۱۴۰۱ در این کارخانه تولید شد، محصولاتی که ساخت آن‌ها در داخل کشور با ۲۲ میلیارد تومان تمام شد، اما قیمت مشابه خارجی آن ۴۰ میلیارد تومان است.

آیت الله دری نجف آبادی نماینده، ولی فقیه در استان مرکزی بیستم بهمن امسال در دیدار با مدیران شرکت واگن سازی مپنا اراک گفت: واردات لوکوموتیو دست دوم خارجی با ارز دولتی نیز به کلی اشتباه است.

آیت الله دری نجف آبادی افزود: مطمئناً هزینه خرید و نگهداری لوکوموتیو دست دوم خارجی چندین برابر هزینه تولید داخلی استو باید ارز دولتی برای واردات تکنولوژی و کالای اساسی و دارو هزینه شود.

او اضافه کرد: دستگاه‌های مربوطه از جمله کمیسیون راه و ترابری مجلس، دولت، وزارت صمت، مجمع تشخیص مصلحت نظام و همه دستگاه‌ها باید به مسئله تولید داخلی توجه ویژه‌ای کنند.

۳۰ هزار دستگاه واگن باری و ۱۳۰۰ دستگاه واگن مسافری در خطوط ریلی کشور سیر می‌کنند که به عقیده کارشناسان ۳۰ تا ۴۰ درصد ناوگان ریلی کشور فرسوده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.