هادی خورشاهیان شاعر و نویسنده حوزه کودک و نوجوان گفت: از دو جهت میتوان به میزان تاثیر عنصر خیال و تصویر و انتخاب سوژه جذاب بر جذب کودک به کتابخوانی نگاه کرد، در نگاه اول باید گفت کودک با عنصری که آشناتر است ارتباط بیشتری میگیرد و این آشنایی میتواند از خانواده توسط پدر و مادر شروع شود، برای مثال کودکان نسبت به نسبت به قصههایی که بیشتر شنیده اند و به نوعی تکرار شده اند واکنش بهتری نسبت به قصههای جدید نشان میدهند.
به گفته خورشاهیان، کودک هنگام شنیدن قصه و مواجه نشدن با عنصر آشنا حس میکند قصهای ساختگی را میشنود، به طور عمومی کودکان با داستانهایی ارتباط برقرار میکنند که عناصر آن را میشناسند و برایشان آشنا است، اما داستان نو همچنان اهمییت و جایگاه خود را خواهند داشت و نباید از آن چشم پوشی کرد، قصههای جدید زمانی اهمییتشان افزایش مییابد که تبدیل به کتاب، تصویر گری، انیمیشن میشوند و این روزنه به مرور زمان جای خود را پیدا خواهد کرد.
او میگوید: شعر کودک و بزرگسال از هیچ زوایایی به یکدیگر شبهات ندارند این موضوع به این معنا است که شعر بزرگسال هنگامی که سروده میشود و اهمییت زیادی ندارد که افرادی که هم سن من هستند و در این حوزه فعال نیستند با این شعر ارتباط بگیرند، اما بحث دربارهی شعر کودک کاملا متفاوت است و با شاعر با سرودن شعر قصد آموزش مطلبی را به کودک دارد بر همین اساس شعر برای کودک در موقعیتهای مختلف جغرافیایی باید روان و مفهوم باشد، همچنین قدرت ساده و روان بودن شعر کودک باید به گونهای باشد تا کودکان بتوانند به راحتی شعر را حفظ کنند.
وی افزود: در سرودن شعر برای کودک باید به انتخاب کلمه و معنای آن توجه بیشتری کرد، در شعر بزرگسال شاعر توجه به جسنیت مخاطب ندارد، اما شاعر در حوزه شعر کودک باید توجه کند که مخاطب او کودک پسر یا دختر است و مسائل آموزشی در حوزه کودکان نسبت به هر جنسیت متفاوت خواهد بود.