سازمان ملل اعلام کرد با گذشت بیش از یک ماه از آغاز جنگ در سودان، نیمی از مردم این کشور به کمک‌های بشر دوستانه نیازمندند.

سازمان ملل متحد اعلام کرد بعد از گذشت بیش از یک ماه از جنگ میان ارتش و شبه نظامیان سودانی که تلاش‌های دیپلماتیک بین المللی موفق به متوقف کردن آن نشده است، بیش از نیمی از مردم این کشور به کمک‌های بشر دوستانه نیازمندند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روز چهارشنبه نیز درگیری‌ها منازل مردم را در بسیاری از محله‌های خارطوم، پایتخت سودان به لرزه درآورد و از خیابان‌های خلوت آن دود غلیظی به هوا بلند شد.

 بعد از یک ماه نبرد که نزدیک به یک هزار نفر در آن کشته، ۸۴۰ هزار نفر آواره و ۲۲۰ هزار نفر پناهنده شده اند، سازمان ملل متحد درخواست‌های خود برای کمک‌های مالی را افزایش داد و اعلام کرد به دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار برای کمک به سودان نیاز دارد. 

رامش راجاسینگهام، مسئول امور بشر دوستانه سازمان ملل متحد اعلام کرد «امروز ۲۵ میلیون نفر –بیش از نیمی از جمعیت سودان- به کمک بشر دوستانه و محافظت نیازدارند».

به این مبلغ باید نزدیک به نیم میلیارد دلار نیز برای کمک به پناهجویان سودانی که به کشور‌های همسایه گریخته اند، اضافه شود. سازمان ملل متحد پیش بینی می‌کند این پناهجویان امسال در مجموع به بیش از یک میلیون نفر خواهند رسید.

پیش از آغاز جنگ در ۱۵ آوریل میان ارتش ژنرال عبدالفتاح البرهان و شبه نظامیان پشتیبانی سریع ژنرال محمد حمدان داگلو، از هر سه نفر یک نفر در این کشور با جمعیت ۴۵ میلیون نفری از گرسنگی رنج می‌بردند.

امروز مواد غذایی بیش از پیش کم شده است. در خارطوم، شهری با پنج میلیون نفر سکنه کسانی که فرار نکرده اند، در خانه‌های خود مخفی و به جیره بندی و کمبود پول مجبور شده اند، زیرا بانک‌ها تعطیل هستند. صنعت کشاورزی-غذایی که پیش از این نیز بعد از ۲۰ سال تحریم تحت حکومت عمر البشیر، دیکتاتور سودان که حکومتش در سال ۲۰۱۹ به پایان رسید، به زانو درآمده بود، مانند منازل، بیمارستان‌ها و تاسیسات در خارطوم و سایر شهر‌ها گلوله باران شده اند. کارخانه سمیل که «۶۰ درصد دارو‌های تغذیه‌ای را برای کودکانی که با سوء تغذیه شدید مواجه هستند» تولید می‌کرد، دود شد و به هوا رفت. 

کمک‌های بشر دوستانه غارت شد. سازمان پزشکان بدون مرز اعلام کرد «مردان مسلح روز سه شنبه به انبار آن در خارطوم برای غارت وارد شدند» و دست کم «دو خودرو مملو از مایحتاج را با خود بردند».

با وجود هرج و مرجی که در خارطوم حاکم است و به ویژه در منطقه دارفور در مرز چاد که در آنجا مبارزان قبایلی و غیر نظامیان مسلح در نبرد‌ها درگیر شده اند، مذاکرات برای آتش بس بشردوستانه به نظر می‌رسد به جایی نمی‌رسد. ویلیام روتو، رئیس جمهور کنیا که از این اوضاع عصبانی شده است، اعلام کرد «ما باید به این ژنرال‌ها بگوییم این جنگ بی معنی را متوقف کنند».

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار