سید جعفر تشکری هاشمی در یکصد و سی و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه هزینه ورودی برای تردد با اتوبوسهای معمولی هزار و ۸۰۰ تومان است، خاطرنشان کرد: تردد تا ۲.۵ کیلومتر همین رقم است و به ازای هر ۲.۵ کیلومتر ۴۰۰ تومان به ازای پیمایش اضافه خواهد شد و به عبارتی ۱۶۰ تومان برای هر کیلومتر اضافه میشود.
تشکری هاشمی با تأکید بر اینکه کرایه بر اساس طول خط دریافت میشود، گفت: هزینه ورودی برای تردد با اتوبوس تندرو نیز تا پنج کیلومتر هزار تومان خواهد بود و به ازای هر پنج کیلومتر ۶۰۰ تومان و به عبارتی برای هر کیلومتر ۱۲۰ تومان است.
وی با بیان اینکه در مینی بوسها قیمت بلیت ۱.۲ برابر نرخهای مصوب خواهد بود، خاطرنشان کرد: مطابق دورههای قبل که ۲۰ درصد افزایش در نظر گرفته شده بود، همچنان این میزان افزایش اعمال خواهد شد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اعلام اینکه برای اتوبوسهای معمولی و سرویس دربستی حداقل ۵۰۰ هزار تومان مبلغ پایه و به ازای هر ساعت ۲۵۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: برای مینی بوس ویژه دربستی نیز قیمت پایه ۴۰۰ هزار تومان خواهد بود.
تشکری هاشمی با بیان اینکه ۲۵ درصد به بهای خدمات سرویس دربستی برای خدمات خارج از شهر اضافه خواهد شد، اظهار کرد: اتوبوسهای شهری مجاز به خروج نیستند، اما اتوبوسهای بیابانی در اختیار، با مجوز میتوانند خارج شوند.
عضو شورای شهر تهران با اشاره به هزینه جابجایی معلولان، جانبازان و دانش آموزان استثنایی، یادآور شد: در بخش ون به ازای هر سفر معادل سفر با اتوبوس خواهد بود، نرخ کرایه برای دانش آموزان استثنایی نیز رایگان خواهد بود.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اعلام اینکه شهرداری تهران مکلف است ظرف سه ماه پس از ابلاغ مصوبه کرایه حمل و نقل عمومی در روزهای تعطیل ۵۰ درصد بیشتر اعمال کند، یادآور شد: با توجه به اینکه سامانههای الکترونیکی نمیتوانند روزهای تعطیل و غیرتعطیل تشخیص دهند، در صورت فراهم شدن اقدامات ۵۰ درصد بیشتر از قیمت بلیت روزهای عادی خواهد بود.
وی با بیان اینکه از ساعت ۲۲ تا ۶ بامداد نیز ۵۰ درصد بیشتر اعمال خواهد شد، خاطرنشان کرد: این اقدام به دلیل این است که شهروندان ناچار به پرداخت هزینههای گزاف برای خودروهای دربستی نشوند.
تشکری هاشمی تأکید کرد: اتوبوسها و میدلباسهای نو نیز با ۵۰ درصد افزایش نسبت به نرخ عادی خواهد بود و برای تردد با اتوبوسهای بازسازی شده نیز ۲۵ درصد بیشتر دریافت میشود.
وی با بیان اینکه برخی شهروندان اصرار دارند که پول نقد پرداخت کنند، یادآور شد: در این راستا متصدیان ایستگاهها با استفاده از کارت نیابت با مأخذ افزایش ۱۰۰ درصد، مبالغ را دریافت خواهند کرد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه ارائه هرگونه خدمات دربستی در مناسبتهای ملی و مذهبی و اعیاد از طریق ناوگان بخش عمومی و خصوصی در صورت دستور کتبی شهردار تهران با اعمال ضریب صفر مجاز خواهد بود، خاطرنشان کرد: کلیه تخفیفاتی که برای اشخاص حقیقی و حقوقی در نظر گرفته میشود برای اتوبوسهای شرکت اتوبوسرانی است.
وی ادامه داد: میانگین افزایش نسبت به سال ۱۴۰۱ معادل ۴۰ درصد است و با توجه به اعلام نرخ تورم، ما به این درصد اکتفا کردیم؛ بر اساس ارزیابیهایی که انجام دادیم قیمت تمام شده جابجایی هر مسافر بدون هزینه استهلاک، سوخت و ... دو برابر مبلغی است که در جلسه مصوب میشود.
تشکری هاشمی با بیان اینکه در صورت تصویب این نرخ درآمد هر اتوبوس ماهیانه ۳۰ میلیون تومان است، تصریح کرد: نرخهایی که ما تعیین میکنیم بر اساس کشش پذیری جامعه انجام شده است.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه نباید اختلافی بین قیمت اتوبوسهای تندرو و معمولی قائل شد، گفت: اتوبوسهای دوکابین و تندرو تمیزتر هستند و هزینه کمتری دریافت میکنند و دیگر اتوبوسها که امکانات چندانی ندارند هزینه بیشتری میگیرند و درخواست ما این است که هزینه در این دو بخش برابر باشد.
مهدی چمران با بیان اینکه قیمت اتوبوس دو کابینه حداقل ۱۲ میلیارد تومان، اما کرایه آن نیمی از قیمت بلیت اتوبوس معمولی است، یادآور شد: پیشنهاد من این است که قیمت بلیت هر دو بخش یکسان باشد تا مردم نیز سردرگم نشوند.
در ادامه جلال بهرامی با بیان اینکه اعتقاد شخصی من این است که از مردم کرایه دریافت نکنیم، اظهار کرد: مردم در درجه اول با نبود اتوبوس مواجه هستند و مشکل دوم آنها پرداخت کرایه است.
وی با بیان اینکه بر اساس برنامه شهرداری باید ۷ هزار اتوبوس نوسازی شود که از این میزان دو هزار اتوبوس را وزارت کشور تأمین میکند و مابقی را ما باید تأمین کنیم، خاطرنشان کرد: قیمت تمام شده هر بلیط ۲۲ هزار تومان است و هزینههای دیگر در قیمت گذاری لحاظ نشده است.
بهرامی تأکید کرد: وقتی رقم را کمتر تعیین کنیم و کسی انگیزهای برای سرمایه گذاری در این بخش نداشته باشد، اتوبوس نخواهیم داشت که مردم بتوانند با آن تردد کنند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه دارایی و زیرساخت اتوبوسرانی ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است، یادآور شد: هر اتوبوس سه برابر فضای خود، به پارکینگ نیاز دارد و از طرفی صدها کیلومتر نگهداری خطوط بی آرتی انجام میشود؛ لذا درخواست ما این است که رقم پیشنهادی به تصویب برسد.
وی با تأکید بر اینکه تدبیر اصلی ما این است که به هیچ عنوان پول نقد دریافت نشود، اظهار کرد: تلاش ما این است که تا خرداد ماه بتوانیم این موضوع را مدیریت و از پرداخت وجه نقد به عنوان یک مفسده جلوگیری کنیم.
گفتنی است با ۲۰ رأی موافق پس از بررسیهای صورت گرفته و بر اساس پیشنهاد اعضای شورای اسلامی شهر تهران، رقم ورودی اتوبوس عادی و تندرو هزار و ۸۰۰ تومان و یکسان خواهد بود.
همچنین میزان افزایش نرخ بلیط در سال آینده نسبت به امسال به صورت میانگین ۴۰ درصد تعیین و افزایش ۵۰ درصدی نرخ بلیط اتوبوسهای نوسازی شده نیز منتفی شد.