معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: رشد اقتصادی در فصل سوم(پاییز) امسال با افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۵.۳ درصد رسید.

آقای قربانی: خوشبختانه رشد اقتصادی که امروز بانک مرکزی محاسبه کرد و در اختیار عموم قرار می‌گیرد حاکی از این است که رشد اقتصادی کشور به قیمت سال پایه ۱۳۹۵ حدود ۵.۳ درصد رشد داشته است و بدون نفت نیز ۴.۵ درصد رشد داشته‌ایم. این در حالی که سال گذشته ۴.۸ درصد بود و در امسال فصل اول رشد اقتصادی ۲.۲ درصد، فصل دوم ۳.۶ درصد فصل سوم ۵.۳ درصد بوده یعنی هم نسبت به سال گذشته و هم امسال روند فزاینده را داشته ایم.

او گفت: بخش دیگر اقتصادی حاکی از این است که گروه کشاورزی ۱.۱ درصد، گروه نفت۱۵.۴ درصد، گروه صنایع و معادن ۸.۹ درصد و بخش صنعت۱۱.۶ درصد رشد داشته است.

او می‌گوید: البته لازم است بگویم ما در ۹ ماه امسال رشد اقتصادی ۳.۷ درصد و ۳.۲ درصد بدن نفت بوده است. منتهی وقتی اجزای هزینه ناخالص داخلی را نگاه می‌کنیم ارقام امید بخش است. در پاییز امسال مصرف خصوصی ۱۱.۳ درصد رشد داشته و در ۹ ماه امسال ۷.۷ درصد بوده در حالی که در سال گذشته این عدد۲.۹ درصد بوده است.

به گقته قربانی، مصرف دولتی در فصل سوم ۱۶ درصد رشته داشته است نکته مهم رشد سرمایه گذاری در تشکیل سرمایه ثابت ناخالص است که درسه ماه سوم ۱۶.۶ درصد ثبت شده است و این در حوزه ماشین آلات ۲۸.۳ درصد بوده است.

او افزود: رشدی که در حوزه ساختمان داشتیم هم بحث هزینه‌های عمرانی و هم خود ساخت ساز بوده در حوزه ماشین آلات نیز بحث واردات مطرح است همه این ارقام نشان می‌دهد روند رشد اقتصادی مثبت و امید بخش است.

به گفته قربانی، در خصوص نرخ تورم دربهمن ۴۳.۶ درصد بوده است و این ارقام در سایت بانک مرکزی است و در حوزه نرخ تورم تولید کننده ۳۶.۱ درصد بوده است التهابات بر نرخ تورم اثر گذاشت و نرخ تورم افزایش یافت، ولی خوشبختانه با تحولات اخیر و برنامه ریزی‌ها امید است تورم کنترل شود.

او گفت: در خصوص مهار نرخ تورم در حوزه بانک مرکزی اقدامات مربوط به کنترل رشد نقدینگی است در سال گذشته اسفند رشد نقدینگی ۳۹ درصد بود این اکنون در پایان بهمن به ۳۲ درصد رسید و رشد یازده ماه ۲۶.۳ درصد بوده است این نشان می‌دهد به اهداف خواهیم رسید.

به گفته او، تحولات ماه‌های اخیر سبب تلخ شدن کام مردم برای نرخ تورم شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار