یک استارتآپ بهداشت روان دورکار که در روزهای ابتدایی همهگیری کرونا محبوبیت پیدا کرد، این هفته فاش کرد که اطلاعات شخصی بیش از ۳.۱ میلیون بیمار آمریکایی را به شرکتهای بزرگ فناوری داده است.
شبکههای اجتماعی و شرکتهای تبلیغی، از جمله گوگل، متا و تیک تاک از جمله موسساتی هستند که این اطلاعات را دریافت کرده اند.
یک اطلاعیه اخیراً بارگذاری شده در وب سایت Cerebral نشان میدهد که این شرکت از ابزاری موسوم به «پیکسل ها» استفاده میکرده است. این ابزار حاوی اسکریپتهای ردیابی شرکتهایی مانند متا است که برای اهداف تبلیغاتی و جمعآوری دادههای کاربران در اختیار شرکتهای ثالث قرار میگیرد.
در میان دادههای به اشتراک گذاشته شده توسط Cerebral میتوان به نام، شماره تلفن، تاریخ تولد و اطلاعات بیمه اشاره کرد. در برخی موارد، این شرکت اطلاعاتی را که از طریق بیماران مشارکت کننده در طرح خودارزیابی سلامت روان جمعآوری کرده بود، برای برنامهریزی قرار ملاقاتهای مشاوره و دسترسی به سایر خدمات به کار برده است. بنا بر اعلام سربرال، شماره تامین اجتماعی، اطلاعات بانکی یا شماره کارت اعتباری افراد فاش نشده است.
این شرکت مدعی شده در حال حاضر ابزار ردیابی را که باعث افشای دادههای کاربران شدهاند، «غیرفعال، پیکربندی مجدد، و یا حذف» کرده و علاوه بر این، رویههای ارتقای امنیت اطلاعات و فرآیندهای بررسی فناوری خود را افزایش داده تا خطر به اشتراک گذاری چنین اطلاعاتی را در آینده کاهش دهد.
کمیسیون تجارت فدرال آمریکا به تازگی اپلیکیشن تخفیف دارو GoodRx را به دلیل به اشتراک گذاری اطلاعات بیماران با متا و گوگل ۱.۵ میلیون دلار جریمه کرده بود.
منبع: انگجت