مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس گفت: در حال حاضر میزان تولید مس در کشور ۲۵۰ میلیون تن است که تا ۶ سال آینده به یک میلیون تن می رسد.

آقای علی رستمی در مراسم امضای تفاهم نامه سازمان ملی زمین و مسکن با شرکت‌های پیشران  برای ساخت۸۴ هزار واحد نهضت ملی مسکن توسط بخش خصوصی در ۲ هزار و ۶۱۸ هکتار زمین واگذار شده گفت: ۱۵ میلیارد یورو سرمایه گذاری را در شرکت ملی مس هدف گذاشتیم که بتوانیم تولید مس کشور را از  ۲۵۰ هزار تن فعلی به یک میلیون تن در افق ۵ تا ۶ ساله برسانیم .

به گفته مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس، در صورت تحقق این امر، صادرات مس کشور از یک و نیم میلیارد دلار کنونی به بیش از ۱۰ میلیارد دلار و اشتغال فعلی که حدود ۳۰ هزار نفر مستقیم و ۸۰ هزار نفر به طور غیر مستقیم است به ۶۰ هزار نفر اشتغال مستقیم خواهد رسید.

او می گوید: در مجموعه ملی مس هم اکنون ۲۸  هزار نفر پرسنل داریم که در دو استان کرمان و آذربایجان شرقی بیشترین تمرکز را دارند. پروژه های توسعه ای هر دو استان شروع شده و پیشرفت های خیلی خوبی دارند. هم اکنون در حال جذب نیروهای خوب و تحصیلکرده اند و برای جذب این‌ها، حوزه مسکن یکی از حوزه هایی است که می تواند موجب انگیزش شود.

رستمی گفت: واقعیت این است که در صنعت مس هم بهترین نیروها و هم بیشترین خروجی ها را از کشور داریم.

او گفت: صنعت مس صنعت سودآوری در جهان است و برای همین نیروهای ما را کشورهای همسایه مانند ارمنستان از ما می گیرند بنابراین در حوزه رفاهیات کارکنان و پرداختی ها باید توجه ویژه ای داشته باشیم.

او گفت: به همین منظور هماهنگی هایی را با مسئولان دو استان انجام دادیم و خواستار کمک شدیم و در استان آذربایجان شرقی با همت خوبی که همکاران ما در مجتمع مس سونگون و سازمان مسکن و شهرسازی و استانداری و مقامات استان انجام دادند به نتیجه رسیده است و امیدواریم همین کار در کرمان که  ۲۰ هزار نفر از نیروها در این استان هستند انجام شود.

رستمی ادامه داد: هم اکنون ۷ درصد سرزمین را اکتشاف کردیم ۱۹ میلیارد تن ماده معدنی مس کشف شده و در جایگاه ۵ دنیا قرار داریم و باور ما بر این است که بنا به دستور مقام معظم رهبری که دو بار از حوزه معدن گلایه داشتند بتوانیم اکتشاف ها را توسعه دهیم، رتبه های یکم و دوم جهان را کسب خواهیم کرد و بعد از کشور شیلی، جایگاه ما خواهد بود.

وی گفت: در تولید رتبه ۱۸ دنیا را داریم. می خواهیم با برنامه ای که در دولت برای پیشران طراحی شده رتبه تولید را به رتبه داشتن ماده معدنی برسانیم . هم اکنون برای بیش از ۲۵۰ سال آینده ماده معدنی در اختیار داریم لذا صنعت مس صنعت بسیار مهمی برای کشور است و تحریم پذیر نبود و در بدترین شرایط صادرات داشتیم.

رستمی افزود: آینده این صنعت هم درخشان است و دنیا به سمت تولید خودرو برقی و انرژی های تجدیدپذیر می رود و این به معنای مصرف چند برابری مس است.

او گفت: حاشیه سود این صنعت خیلی خوب بود و در دو دهه گذشته حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد حاشیه سود داشته و می تواند در تحول و توسعه آینده ایران از صنایع مهمی باشد که اقتصاد ایران را متحول کند.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار