وزیر دفاع ترکیه اعلام کرد برخی از نمایندگان کنگره آمریکا که با درخواست خرید جنگنده‌های اف ۱۶ مخالفت می‌کنند باید عاقلانه تصمیم بگیرند.

 خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه در یک گفتگوی تلویزیونی گفت: گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا که با درخواست ترکیه برای خرید هواپیما‌های اف ۱۶ مخالفت می‌کنند باید موضع عاقلانه‌ای در این باره اتخاذ کنند.

براساس گزارش تی آر تی، او گفت: ما به تعهداتمان در خصوص خرید این هواپیما‌ها عمل کرده ایم و اکنون نیز انتظار داریم متحدانمان همین گونه رفتار کنند.

وزیر دفاع ملی ترکیه افزود: رئیس جمهور آمریکا در این باره موضع مثبتی دارد. کاخ سفید و پنتاگون در این خصوص اظهار نظر‌های مثبتی داشته اند. برخی اعضای کنگره اظهارات منفی داشته اند. ما انتظار داریم در مواضع آنان نیز عقل سلیم حکمفرما شود. قدرتمند بودن ترکیه به مفهوم قدرتمند بودن ناتو است.

وزیر دفاع ملی ترکیه همچنین حذف کشورش از برنامه هواپیما‌های اف ۳۵ را مغایر با موازین حقوقی و اخلاقی دانست و با اشاره به مذاکراتی که ۱۸ ژانویه در این خصوص در واشنگتن برگزار شد، گفت: تماس‌ها و گفتگو‌ها در این باره همچنان ادامه دارد.

شایان ذکر است سوئد و فنلاند در انتظار موافقت ترکیه برای پیوستن به ناتو هستند. در همین حال منابع کنگره پیش‌تر به سی ان ان گفته بودند که دولت بایدن در حال آماده کردن طرحی برای اخذ موافقت مجلس سنای آمریکا برای فروش جنگنده‌های اف-۱۶ به ترکیه است که یکی از بزرگ‌ترین معاملات تسلیحاتی ایالات متحده در سال‌های اخیر خواهد بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار