بیش‌از ۸۰درصد مصدومان چهارشنبه‌سوری در قزوین جوان هستند

رئیس اورژانس ستان قزوین گفت: بیشترین مصدومان سال گذشته در استان قزوین مربوط به رده سنی ۶ تا ۳۰ سالند که نوجوانان و جوانان ۸۵ درصد از مصدومان را شامل می‌شوند.

رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث استان قزوین عنوان کرد: آمار مصدومان چهارشنبه سوری در سال ۱۴۰۰ شامل ۱۱۲ نفر بوده که ۳۲ نفر از این آمار بستری شدند.

اسماعیلی گفت: بیشترین آسیب‌های وارد شده به مصدومان در چهارشنبه آخر سال در سال ۱۴۰۰ مربوط به سوختگی پوست با ۷۵ درصد بوده که ۵۰ درصد آن از نوع یک و ۲۵ درصد آن درجه دو است.

وی عنوان کرد: سایر آسیب‌های مصدومان چهارشنبه سوری سال گذشته مربوط به ناحیه چشم، گردن و بریدگی بوده است.

این مسئول تصریح کرد: بیشترین مصدومان سال گذشته مربوط به رده سنی ۶ الی ۳۰ سال بوده که نوجوانان و جوان نیز ۸۵ درصد از مصدومان را شامل می‌شوند.

هر نوع مواد محترقه اعم از مواد کوچک و ارزان قیمت خطرآفرین است

اسماعیلی گفت: آمار‌ها نشان می‌دهد ۸۰ درصد مصدومان جزو افراد استفاده‌کننده از مواد محترقه و ۲۰ درصد مربوط به عابران پیاده است.

وی افزود: رسم دیرینه چهارشنبه سوری هر سال با هیجاناتی از سوی برخی افراد برگزار می‌شود؛ نباید فراموش کنیم که هیچ مواد محترقه‌ای اعم از کوچک، بزرگ و ارزان قیمت بی‌خطر نیست و آسیب‌های جدی را برای افراد به همراه دارند لذا از خانواده‌ها درخواست داریم مراقب فرزندانشان باشند.

این مسئول با توصیه ویژه درباره نحوه مداوای دو عضو بدن آسیب‌دیده در اثر مواد محترقه عنوان کرد: اگر فرد از ناحیه چشم دچار عارضه شد قبل از رسیدن نیرو‌های اورژانس تنها به شستشو با آب تمیز اکتفا کند.

وی درباره مصدومیت از ناحیه پوست یادآور شد: در صورت سوختگی پوست و به منظور خاموش کردن آتش، پیچاندن فرد داخل پتو و شستشوی محل با آب تمیز به مدت ۲۰ دقیقه قبل از رسیدن نیرو‌های اورژانس پیشنهاد می‌شود و استفاده از خمیردندان، سیب زمینی، پماد و روغن توصیه نمی‌شود.

نیرو‌های اورژانس از خطرات چهارشنبه سوری سال گذشته ایمن بودند

این مسئول در توضیح وضعیت استان قزوین نسبت به سایر استان‌ها در حوزه مصدومان چهارشنبه آخر سال عنوان کرد: وضعیت این استان در سطح میانگین کشور بوده و آمار‌ها متناسب با جمعیت متغیر است.

اسماعیلی گفت: گاهی در چهارشنبه آخر سال رفتار‌های هیجانی موجب مصدومیت نیرو‌های اورژانس می‌شود که خوشبختانه طی سال گذشته آماری در این خصوص به غیر از خسارت به دو خودرو آمبولانس گزارش نشده است.

وی با اشاره به آخرین وضعیت مصدومان ناشی از حوادث چهارشنبه سوری امسال در استان قزوین اظهار کرد: پنج نفر تا به امروز در این حوادث دچار مصدومیت شدند.

آمادگی ۵۳ پایگاه اورژانس قزوین برای ارائه خدمات در چهارشنبه آخرسال

وی افزود: بیشتر مصدومان چهارشنبه آخر سال جاری مربوط به رده سنی ۶ الی ۳۰ سال است.

رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث استان قزوین بیان کرد: بیشترین حادثه مربوط به سوختگی ناحیه دست، صورت، گردن و چشم است.

اسماعیلی یادآور شد: خوشبختانه تا به امروز گزارشی از خسارت به خودرو‌ها یا مصدومیت نیرو‌های اورژانس استان قزوین اعلام نشده است.

وی درباره آمادگی اورژانس برای چهارشنبه آخر سال جاری اظهار کرد: طرح‌های مختلفی در طول سال از جمله امداد زمستانی، چهارشنبه آخر سال، امداد نوروزی، برنامه اربعین برگزار می‌شود و آمادگی کامل برای ارائه خدمات هرچه بهتر در این سال‌ها وجود دارد.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان قزوین بیان کرد: در حال حاضر ۵۳ پایگاه اورژانس در استان برای ارائه خدمات فعال است که تعداد قابل توجهی از این پایگاه‌ها به منظور حضور به موقع در محل حادثه در داخل شهر و چهارراه‌ها مستقر می‌شوند.

اسماعیلی با اشاره به تعداد اکیپ‌های اورژانس عنوان کرد: به ازای هر یک دستگاه آمبولانس، دو نفر (یک نفر راننده و یک نفر به عنوان ارائه خدمت) مستقر می‌شوند و به طور کلی ۱۱۰ الی ۱۲۰ نفر آمادگی لازم برای ارائه خدمات در هر ۲۴ ساعت به شهروندان را دارند.

وی اضافه کرد: همچنین ارائه خدمات توسط یک دستگاه اتوبوس آمبولانس و دو دستگاه موتورلانس آمادگی کامل برای ارائه خدمات در صورت بروز حوادث احتمالی چهارشنبه سوری پیش‌بینی شده است.

این مسئول ادامه داد: هر سال آمادگی کامل برای ارائه خدمات از وایل اسفندماه توسط اورژانس و تجهیزات آن وجود دارد، اما این تجهیزات در چهارشنبه سوری به صورت ویژه از ساعت ۱۶ تا ۱۷ بعدازظهر تا ۱۲ تا یک بامداد مستقر می‌شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.