فعالیت ۳۰ هزار هنرمند در صنایع دستی استان اردبیل

معاون صنایع دستی استان اردبیل گفت: ۳۰ هزار هنرمند در صنایع دستی این استان در ۶۰ رشته صنایع دستی فعالیت دارند.

توحید دلاور قوام گفت: از این تعداد بیش از ۳ هزار نفر در حوزه صنایع فلزی اعم از طلا، نقره و مس فعالیت می‌کنند که در سال‌های اخیر اقدام به توسعه کارگاه‌های صنایع دستی در این بخش شده اند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل در آئین رونمایی از سایت فروش آنلاین هنر صنعت نقره در اردبیل افزود: در جهان بیش از ۳۵۰ رشته صنایع دستی وجود دارد که نیمی از این رشته‌ها در ایران فعال بوده و از این تعداد ۶۰ رشته صنایع دستی در استان اردبیل فعال است.

دلاورقوام اظهار کرد: ارتباط صنایع دستی و تولید محصولات با ارزش در این بخش با فرهنگ، هنر، قدمت، تاریخ و تمدن یک سرزمین، یک ارتباط و تعامل بی‌نظیر است و باید قدر این ظرفیت‌های عظیم را بیش از گذشته بدانیم.

او با بیان اینکه غفلت از ظرفیت‌های اشتغالزایی در بخش صنایع دستی یک آسیب جدی است افزود: غفلت از ظرفیت و توان اشتغالزایی عظیم در این بخش ما را با چالش جدی مواجه کرده است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل با اشاره به افزایش اشتغالزایی در صنایع دستی استان افزود: با برگزاری دوره‌های آموزشی می‌توان این رشته را احیا کرده و زمینه اشتغالزایی خوبی را در استان مهیا کرد.

دلاورقوام درباره ثبت جهانی ورنی مغان و گلیم عنبران افزود: ورنی مغان و گلیم عنبران شهره جهانی دارد و ضروری است در این زمینه نیز از ظرفیت‌ها و توان موجود بیش از گذشته استفاده شود.

او قدمت قلم‌زنی در استان را یادآور شد و گفت: آثار قلم‌زنی موجود در بقعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی نشان می‌دهد که قلم‌زنی در اردبیل قدمت و تاریخ کهن‌تری از اصفهان دارد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل آغاز به کار سایت فروش آنلاین هنرصنعت نقره در اردبیل افزود: این سایت همانند دیجی کالا در بخش‌های مختلف فعالیت خواهد داشت.

اردبیل از استان‌های برجسته در زمینه صنایع دستی در ایران محسوب می‌شود و دستان هنرمندان در هر منطقه از این استان از گذشته‌های دور کالا‌ها و آثار ارزشمند در این زمینه خلق می‌کنند.

چرم و ملیله اردبیل، معرق نمین، مرصع و معرق سنگ خلخال، گلیم عنبران، جاجیم بافی، قالی بافی، پالاز بافی، ورنی بافی، تراش شیشه، مسند بافی، سفالگری، چاقو سازی، قلم زنی و کاشی معرق از جمله صنایع دستی معروف استان اردبیل است.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.