تاثیرپذیری دانشگاه و جامعه از فضای مجازی/ رفتار آمریکا با تیک تاک قابل توجه است

رئیس دانشگاه شریف گفت: برخوردی که این روز‌ها آمریکا با تیک تاک کرد برای ما قابل توجه است چراکه وقتی احساس خطر کردند پیام‌رسان را با جدیت ممنوع کردند.

عزیز نجف پور رئیس واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد گفت: فضای مجازی برای حکمرانی ایجاد شده است و تنظیم خدمات و محتوا به طور جدی توسط حکمرانان عالم سایبری انجام می‌شود.

او افزود: به دلیل اینکه ما در فضای مجازی افکنده شدیم و این اتفاق به تدریج نبود، به مقدار زیادی دانش در این حوزه مورد استفاده قرار گرفت. بخاطر رویکرد فناورانه و کسب و کاری پررنگ فضای مجازی به این سمت حرکت کردیم تا از بستر‌های مختلف برای آن استفاده بکنیم.  بنا داریم دبیرخانه دائمی همایش را که تاسیس کرده ایم  ادامه بدهیم و محدود به زمان نخواهد بود.

نجف پور ادامه داد: شورای عالی فضای مجازی با عنوان قرارگاه محوری یکپارچه برای سیاست گذاری و مدیریت فضای مجازی تشکیل شده است.

او بیان کرد: بیش از ۱۰۰ مقاله علمی پژوهشی، بیش از ۳۵۰ گزارش از تجربیات فردی و سازمانی، بیش از ۵۰ محتوای فرهنگی تربیتی ارائه شده، بیش از ۶۰ معرفی محصول و نرم افزار فرهنگی، بیش از ۴۰۰ ایده استارتاپی در زمینه فرهنگی‌و تربیتی جزء آثار رسیده بوده اند.

حکمرانی فرهنگی در فضای مجازی بر جامعه سیطره پیدا کرده است

رسول جلیلی، رئیس دانشگاه شریف گفت: فرهنگ در فضای مجازی قله تاثیر شبیخون فرهنگی است که رهبر معظم انقلاب بیش از دو دهه پیش این موضوع را مطرح کردند و ما جدی نگرفتیم. حکمرانی فرهنگی در فضای مجازی و حکمرانی فرهنگی از طریق فضای مجازی بر جامعه ما سیطره پیدا کرده است. از خانواده گرفته تا مدرسه و دانشگاه اگر این سه در معرض یک حکمرانی قرار گرفت در ادامه، بقیه جامعه هم با این سه همراه می شود.

او با اشاره به این سوال که آیا سکو مهم است بیان کرد: برخی مقاله نوشتند گفتند سکو مهم نیست ما محتوا در سکو‌های خارجی تولید کنیم، اما اشتباه بزرگ همین جا بود.  اگر موضوع از حکمرانی فرهنگی فراتر رود و به کل حکمرانی صاحبان سکو‌ها و حکم‌رانی سیاسی می‌رسد. باید در این فضا تنظیم گری داشته باشیم، چاره‌ای نداریم جز اینکه فضای مجازی خودمان را در دانشگاه خودمان داشته باشیم. در فضای مجازی دانشگاهی کلاس در این ساختمان است، اما اساتید در فضا‌های دیگر هستند.

رئیس دانشگاه شریف اظهار کرد: برخوردی که این روز‌ها آمریکا با تیک تاک کرد برای ما جای توجه داشت، وقتی احساس خطر کردند پیام‌رسان را با جدیت ممنوع کردند.

استفاده به نحو مطلوب با شناخت فضای مجازی

محمدمهدی تهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد در ادامه گفت: قصد این همایش فضای مجازی هراسی نیست، شناخت فضای مجازی باعث می شود بتوانیم از این فناوری به نحو مطلوب استفاده کنیم. اگه نشناسیم استعمار نوین کار خود را خواهد کرد.  دوران کرونا فرصتی در درک تهدیدات اجتماعی_فناورانه برای ما به وجود آورد.

رئیس دانشگاه آزاد بیان کرد: ما در فضایی زندگی می کنیم که ایالات متحده تحت عنوان علم برای امنیت پیش می‌رود. بر این اساس، معتقدند اگر بخواهیم رهبریمان را در دنیا حفظ کنیم باید به فناوری روی بیاوریم.

هوش مصنوعی نوعی بازتولید ظرفیت انسان است

سعیدرضا عاملی، عضو شورای عالی فضای مجازی گفت: پدیده های فناورانه قبل از هرچیز نیازمند شناخت است. به خصوص وقتی که رابطه فناوری با فرهنگ،دین و ارزش ها را بخواهیم بیان کنیم موضوع پیچیده تر می شود.

او افزود: هوش مصنوعی نوعی بازتولید ظرفیت انسان است. دین یک روش زندگی است؛ بنا براین  هدف‌گذاری بسیار اهمیت دارد.ما گاهی اوقات در فناوری گم می شویم.

عاملی افزود: واقعیت این است ک اگر ما دچار بهت زندگی در حوزه فناوری شویم نمی‌توانیم درست مدیریت کنیم.

او افزود: هوش مصنوعی به تعبیری صحبت از انسان هوشمند می‌کند. تفاوت انسان با سایر موجودات در نطق است، مطفر نیز محصول اندیشه و اندیشمند بودن انسان است.

به گفته عاملی ،هوش مصنوعی در ظرف شبکه داخلی و خارجی قلمروی و عمل متفاوتی پیدا می‌کند.بیشترین سرمایه‌گذاری ها با در دهه اخیر هوش مصنوعی داشته است در حوزه آموزش هم سرمایه گذاری های زیادی شده است.

او بیان کرد: هوش مصنوعی توانایی های ارتباطی زیادی داردو  در درجه اول از پشتوانه هزاره ای برخوردار است، از زمانی که ریاضیات به وجود آمده و رفتار محاسباتی شکل گرفته به نوعی با هوش مصنوعی مواجه بوده ایم،

عاملی  افزود: برخی هوش مصنوعی را به تاریخ سه هزار ساله که آغاز ریاضیات پیچیده است برمی‌گردانند.هوش مصنوعی صرفا معادل هوش یک انسان نیست. یک هوش فعال متراکم است که مرتب به ظرفیت های آن اضافه می‌شود.عملکرد مثبت یا منفی هوش مصنوعی به صاحب و  سازنده آن بستگی دارد، که در چه مسیری از آن استفاده می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار