مدیر کل تحقیقات سازمان مدیریت بحران کشور گفت: مدیریت بحران‌های زیست محیطی باید فعال‌تر عمل نموده و با انجام اقدامات پیوسته باعث کاهش اثرات سو ناشی از تغییرات اقلیمی شود.

احسان علی پوری مدیر کل تحقیقات، تدوین ضوابط و آینده پژوهی سازمان مدیریت بحران کشور گفت: امروزه تغییرات آب و هوایی همراه با تغییرات اقلیمی در جهان و حتی در سرزمین پهناور ایران به عنوان یک چالش اساسی در زندگی مردم به حساب می‌آید.

وی افزود: این چالش خود به یک ناهنجاری زیست محیطی و دغدغه اجتماعی برای مردم تبدیل شده است و برف و یخبندان، سیل، خشکسالی، ریزگرد‌ها همگی از جمله مواردی هستند که در اثر تغییرات اقلیمی ایجاد می‌شود و بخاطر دخالت بشر در محیط و عوامل محیطی، اثرات زیست محیطی ناهنجاری را گاهاً به همراه دارد.

علی پوری گفت: بی شک به دور از منشأ طبیعی و یا انسانی تغییرات اقلیمی، یکسری عوامل پایدار و ناپایدار در ایجاد یا تشدید آن موثر بوده که دخالت و عملکرد انسان در تشدید اثرات منفی آن بی تأثیر نیست.

وی اظهار کرد: جامعه‌ای که به سمت توسعه پایدار حرکت می‌کند، باید محیط و شرایط محیطی خود را نیز همسو با جهت گیری‌های توسعه پایدار قرار داده، تا تغییرات اقلیمی باعث دغدغه و یا غیرعادی شدن روند زندگی مردم نشود.

مدیر کل تحقیقات، تدوین ضوابط و آینده پژوهی سازمان مدیریت بحران کشور گفت: شاید بسیاری از افراد عوامل پایدار طبیعی ناشی از تغییرات آب و هوایی را منشأ اصلی تغییرات اقلیمی دانسته و دخالت انسان را در ایجاد و یا تشدید این تغییرات کمتر موثر بدانند، در صورتیکه چنین نیست، زیرا طبیعت و عوامل طبیعی مسیر خودش را طی کرده و این انسان و عملکرد آن هست که باعث تغییر در روند طبیعی این کره خالی شده است.

وی عنوان کرد: با همه این اوصاف، از آنجا که امروزه تغییرات اقلیمی، روند توسعه پایدار جامعه بشری را مختل کرده و همواره باعث دغدغه عمومی جوامع متعدد شده و گاهاً باعث ایجاد یک بحران طبیعی و یا ناهنجاری‌های اجتماعی می‌گردد و منابعی که باید صرف توسعه پایدار شود را به سمت و سوی کاهش دغدغه‌ها و یا بحران‌های ناشی از تغییرات اقلیمی سوق می‌دهد، ضرورت دارد ضمن همزیستی با تغییرات اقلیمی ایجاد شده، در جهت مهار آن و کاهش تشدید و اثرات سوء آن اقدامات موثر و مداومی انجام داد.

علی پوری گفت: مدیریت بحران‌های زیست محیطی باید فعال‌تر عمل نموده و با انجام یکسری اقدامات پیوسته و مداوم باعث کاهش دغدغه‌ها و کاهش اثرات سو ناشی از تغییرات اقلیمی شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار