ترافیک مشکلیست که امروزه اکثر مردم در کلان شهرها یا شهرهای در حال توسعه با بافتهای قدیمی و محدود با آن دست به گریبانند و روزانه میلیونها ساعت وقت تلف و میلیاردها تومان بنزین و گازوئیل هدر میرود.
بابل هم از آن دسته از شهرهای است که مردمانش سالهاست از این مسئله رنج میبرند و از دیدگاه بسیاری از کارشناسان این مشکل در این شهر به یک معضل بدل شده و روز به روز در حال گسترش است.
رحمت عباسنژاد راننده تاکسی اهل بابل مهمترین مشکل این شهر را ترافیک میداند و میگوید: همه رانندگان شهری از ترافیک کلافه کننده دارند عذاب میکشند و این مشکل هم سالهاست ادامه دارد.
او میگوید: رانندگان برای تردد در یک مسیر معمولی که باید ۱۰ دقیقه طول بکشد تا یک ساعت در ترافیک میمانند که علاوه بر ایجاد مشکل و خرابی برای خوردوها برای سلامتی رانندگان حمل ونقل شهری هم ضرر دارد.
این راننده میگوید به واسطه شغلی که دارم در شهرهای اطراف مانند آمل هم تردد میکنم اما این شهر چنین ترافکی کلافه کنندهای ندارد، چون بهره برداری از چند کمربندی باعث میشود تمام کوچهها و خیابانها به این کمربندی متصل شوند.
جواد یعقوب زاده یکی از شهروندان بابلی نیز گفت: ترافیک در برخی مناطق حساس شهری مانند بیمارستانها و مراکز درمانی بیشتر است و اگر یک بیمار هنگام مراجعه به بیمارستان به پیک ترافیک برخورد کند با جان خود بازی کرده است.
او انبوه سازی را نیز یکی از دلایل افزایش ترافیک شهری میداند و میگوید: متاسفانه این شهر دیگر ظرفیت انبوه سازی بدون ضابطه را ندارد.
این شهروند بابلی ایجاد مسیری برای تردد با دوچرخه، تشویق مردم به پیاده روی با هدف کاهش استفاده از وسایل نقلیه شخصی را از جمله پیشنهادات خود برای کاهش بار ترافیکی شهری اعلام کرد و گفت: هر منطقه شهری در بابل شرایط محیطی خودش را دارد و برای حل مشکل ترافیک باید برای هر محله طرح جداگانه داد.
خیابانهای شهر پارکینگ شده اند
حسین بیژنی رئیس کمیسیون امور حمل و نقل بار و مسافر شورای شهر بابل در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: متاسفانه شهرداری در سالهای گذشته به ساخت پارکینگهای شهری کم توجهی کرده است.
او افزود: از سویی دیگر با کسانی که تخلفات ساختمانی مهم داشتند نیز مماشات شده است و این دو دلیل سبب شده است تا خیابانهای شهر بابل به پارکینگ تبدیل شوند.
رئیس کمیسیون امور حمل و نقل بار و مسافر شورای شهر بابل ادامه داد: با ایجاد گروه کارشناسی و تعیین مشاوران مختلف جلسات متعددی برای حل مشکل ترافیک شهر تشکیل و مسائل مورد بررسی قرار گرفته است.
بیژنی گفت: شهرداری چند مشاور تعیین کرده است تا طرحی برای رفع برخی گرههای ترافیکی که با یکدیگر مرتبط هستند پیدا کنند که تاکنون یک طرح پیشنهاد و کلیات آن تصویب شده است.
او گفت: ساخت پارکینگهای طبقاتی در بابل نیز در دستور کار است تا از این طریق بخشی از بار ترافیکی شهر کاهش یابد.
رئیس کمیسیون امور حمل و نقل بار و مسافر شورای شهر بابل افزود: ایجاد موقت پارکینگهای مکانیزه و سیار و استفاده از فضای مدارس که عصرها تعطیل هستند نیز به عنوان پیشنهاد مطرح شده است.
بیژنی گفت: اگر آموزش و پرورش با این طرح موافقت کند هم ترافیک کم خواهد شد و هم درآمد حاصل از پارک خودروها در فضای مدارس در اختیار آموزش و پرورش قرار میگیرد.
راه حل ترافیک از کمربندی میگذرد
مهدی کیانی شهردار بابل در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: شهرداری در برنامههای کوتاه مدت و میان مدت، با همکاری مشاورین و متخصصین حوزه ترافیک نسبت به اصطلاح هندسی و ساماندهی جریان ترافیکی سطح شهر اقدام میکند تا کمی از بار ترافیکی کاسته شود.
او افزود: در برنامه بلندمدت، شهرداری طرح جامع ترافیکی را قرار است در دستور کار خود قرار دهد تا در سال ۱۴۰۲ بخش اعظمی از حجم ترافیک این شهر کاهش یابد.
شهردار بابل ادامه داد: شهرداری قصد دارد با توجه به بهرهبرداری از مرحله یک و سه پروژه کمربندی دوم شرقی بابل، فاز میانی یا دوم این طرح را نیز بهرهبرداری کند تا بخش قابل توجهای از ترافیک موجود در مناطق کاهش یابد.