رئیس اداره نظام مهندسی اداره‌کل راه و شهرسازی اصفهان گفت: برای پیگیری مباحث مربوط به ساختمان‌های ناایمن و اقدامات بعدی باید کمیته‌ کار تشکیل شود.

عمار شهیر رئیس اداره نظام مهندسی و مقررات ملی و کنترل ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: مطابق با بند ض ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران کشور، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی موظف است ساختمان‌های مهم و بلندمرتبه با کاربری‌های مختلف را با اولویت‌بندی کلانشهر‌ها در مورد آتش‌سوزی، زلزله، فرونشست و فروریزش زمین ارزیابی کند.


او افزود: در این زمینه دستورالعملی ابلاغ و مقرر شد کارگروهی ایجاد و سپس مواردی که ناایمن و ناپایدار اعلام می‌شود براساس بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها به مالکان ابلاغ شود.


رئیس اداره نظام مهندسی و مقررات ملی و کنترل ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان ادامه داد: مطابق با این قانون شهرداری‌ها موظف هستند که در مواردی از جمله ساختمان ناایمن و ناپایدار راسا برخورد کنند.
به گفته شهیر، در استان اصفهان جلسات کارگروه برگزار شده و براساس دستورالعمل کارگروه مقرر شد کمیته کار‌هایی به طور مثال برای موارد خارج حریم، روستا‌ها و ... تشکیل شود.


او با بیان اینکه در مبحث ایمنی ساختمان با دو موضوع "ساختمان‌های در دست احداث" و "ساختمان‌های دارای پایان کار" مواجه هستیم گفت: بررسی مشکلات آن گروه از ساختمان‌های دارای پایان کار که سال‌ها از زمان ساخت می‌گذرد و به مشکلاتی برخورد کرده‌اند بر عهده کمیته بازدید است و نتیجه این بازدید در فرم‌ها و سامانه منتاک وارد و به وزارت کشور ارسال می‌شود.


رئیس اداره نظام مهندسی و مقررات ملی و کنترل ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان ادامه داد: در صورتی که ناایمن بودن ساختمان در سامانه منتاک تایید شود، شهرداری به مالک اعلام می‌کند و اگر مالک اقدامی انجام ندهند دادستانی وارد عمل می‌شود.


شهیر گفت: اولین قدم این است که شهرداری موارد مشخص شده در بازدید را در سامانه منتاک وارد نماید، چون پس از تایید هر مورد در آن سامانه، نحوه برخورد براساس میزان خطر ساختمان می‌تواند متفاوت باشد.


او خاطرنشان کرد: تمامی موارد منوط بر این است که اولین جلسه کمیته کار برگزار و نظرات اعضای این کمیته به کارگروه ارسال شود تا اقدامات بعدی در دستور کار قرار بگیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.