دبیر کل انجمن جهانی متروپلیس گفت: ایران فرصت‌های زیادی برای برندسازی در شهرها با نگاه نوآورانه دارد و می‌توان از این فرصت در کلانشهرهایی مانند مشهد بهره برد.

جردی واکوئر در دوره آموزشی نقش دیپلماسی نوآوری در برندسازی شهرهای نوآور در مشهد افزود: مشهد به عنوان دومین شهر بزرگ ایران و مرکز زیارتی جهانی، از سال ۱۹۹۲ از اعضای انجمن متروپلیس بوده است.

 وی ادامه داد: مشهد نقش مهمی در فعالیت های آموزشی متروپلیس داشته است و به عنوان بخشی از موسسه آموزشی متروپلیس مشغول آموزش مدیران و مقامات شهری در آسیا به طور خاص در خاورمیانه بوده است.

اتحادیه کلانشهرهای مهم جهان موسوم به "متروپلیس" سال ۱۹۸۴ میلادی با ۱۳۷ عضو و با هدف ارائه راه‌حل برای مشکلات کلانشهرها، به ابتکار شهرداری پاریس بنیان نهاده شد و در سال ۱۹۸۵ در مونترال کانادا آغاز بکار کرد.

دبیر کل انجمن جهانی متروپلیس در ادامه بیان کرد: نوآوری راهکار حل چالشهای جهانی است، نوآوری باعث ارتباط بین علم و دیپلماسی می‌شود و این اقدام بازآفرینی شهرها را بدنبال دارد.

جردی واکوئر خاطرنشان کرد: دوره آموزشی با موضوع نقش دیپلماسی نوآوری در برند سازی شهرهای نوآور بسیار مورد توجه است که این نوآوری ها نه تنها شهرها و مناطق کلانشهری، بلکه چالش های بشری و جهانی را هم در بر می‌گیرد.

رییس مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری نیز اظهار کرد: درحال حاضر بیش از نیمی از جمعیت دنیا در شهرها زندگی می‌کنند و طبق برآوردها و پیش بینی هایی که انجام شده تا سال ۲۰۵۰ حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد جمعیت در شهرها ساکن خواهند شد و این نشان دهنده این است که نگاه به شهرنشینی هر روز درحال توسعه بوده و فرصتی را برای مباحث نوین فراهم می آورد.

امیرحسین میرآبادی افزود: نگاهی که به شهرها وجود دارد عملا یک نگاه فرصت محور است، زمانی صحبت از علم و فناوری در حوز مواد بود و امروزه صحبت از مقیاس های نانو و میکرو است.

ثبات روابط اقتصادی و سیاسی در یک شهر نوآور

مدیر کل همکاری های فرهنگی و سمن ها در وزارت امور خارجه نیز اظهار کرد: دیپلماسی عمومی به عنوان یکی از کارکردهای نوین دیپلماسی کلاسیک موضوعات مختلفی را مد نظر دارد.

محمد دلخوش با بیان اینکه شهرها اجتماع انسان ها هستند و زندگی روزمره فارغ از ملاحظات سیاسی در آنها جریان دارد، افزود: در یک شهر نوآور، نوآوری به عنوان یک کالایی است که می تواند انتفاع اقتصادی برای بومیان همان شهر داشته باشد و به ثبات روابط اقتصادی و سیاسی در مفهوم کلان بیانجامد.

وی در خصوص ملزومات دیپلماسی شهری اضافه کرد: شهرها بدون رعایت ملزومات به صورت جزیره ای و بدون پل ارتباطی با یکدیگر محکوم به فراموش شدن هستند.

مدیرکل همکاری های فرهنگی و سمن ها در وزارت امور خارجه تصریح کرد: انگیزه ما به عنوان یک کلانشهر تبیین آنچه که واقعیت دارد در زندگی روزمره شهری، آمادگی برای تعامل سازنده با طرف مقابل و ظرفیت پذیرش دیگران اما در چارچوب ارزش ها و اصول خود است.

دلخوش با اشاره به اینکه شهرها آیینه تمدن و فرهنگ جوامع انسانی هستند، گفت: دیپلماسی شهری مصداق روابط مردم با مردم است. شهر مشهد در حوزه دیپلماسی شهری به برکت وجود امام رضا (ع) یکی از شهرهای پیشران در حوزه دیپلماسی شهری است و در حال حاضر این شهر با شهرهای اورمچی پکن، کراچی و لاهور پاکستان، نجف عراق و کربلای معلا خواهر خوانده است.

برچسب ها: دیپلماسی ، نوآوری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.