تولیت آستان مقدس مسجد جمکران گفت: امسال بیش از ۳۰۰ موکب در قالب ۱۵۰۰ غرفه، پذیرای زائران مسجد مقدس جمکران قم در جشن نیمه شعبان خواهند بود.

حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن رحیمیان تولیت آستان مقدس مسجد جمکران با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به پرسش‌هایمختلف درباره برپایی جشن نیمه شعبان در مسجد مقدس جمکران قم پاسخ داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمیان گفت: در سال‌های گذشته هم از چند ماه پیش از نیمه شعبان، همکاران ما در مسجد جمکران مشغولتمهیدات لازم بودند، امسال به نظر می‌رسد که شاهد جمعیت بیشتری در مسجد جمکران باشیم، خوشبتخانه سایر دستگاه‌ها هم توجهبیشتری پیدا کردند، در مکه مکرمه در ایام حج تقریباً مشابه همین جمعیتی که ما در مسجد جمکران داریم آنجا هم مردم اجتماع می‌کنندهمه آن کشور میزبان با همه امکانات خود بسیج می‌شود به علاوه کشور‌های دیگری که اعزام حجاج را برای مکه دارند، ولی تا به حالمسئله به این شکل بوده که فقط قم بوده که به تنهایی و غریبانه این پذیرایی را انجام می‌داده آن هم در یک موقعیتی که مسجد جمکرانمتفاوت از جا‌های دیگر است.

تولیت آستان مقدس مسجد جمکران اظهار کرد: حرم مطهر امام رضا (ع) در شهری است که آکنده از انواع امکانات مختلف هتل ها،حسینیه‌ها و مسائل مختلف برای تسهیلات زوار است، خود شهر قم نسبتاً تا اندازه‌ای در پیرامون مسجد جمکران جایی است کهامکاناتش نزدیک به صفر است، هر سال مردم به خاطر ترافیک و سایر مشکلات توبه می‌کنند سال بعد بیایند، ولی برعکس همواره هرسال حضور مردم افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: از سال ۸۱ آماری که جهاد دانشگاهی از حضور مردم در مسجد جمکران در طول سال یک میلیون نفر بوده در سال ۹۲، ۱۵میلیون و ۱۵۰ هزار یعنی هزار و ۵۰۰ درصد افزایش و در سال ۹۷، بیست و یک میلیون، این معجزه آساست، یعنی به رغم دشمنی‌ها وجوسازی‌های دشمنان علیه دین، اسلام و علیه ارزش‌ها و حتی علیه امام زمان (عج) ارواحنا فداه در عین حال این حضور یک معنایخاصی دارد. آماری که گرفته شده دستگاه‌های ذیربط با ابزاری که داشتند مثلا از قبیل تعداد ماشین‌هایی که در منطقه وارد شدند، ۱۵الی ۲۰ درصد را هر سال پیش بینی کردند، با این حضور روز افزون و جمعیت آن هم در منطقه‌ای که امکانات ان نزدیک به صفر استطبعاً می‌طلبید که برای مردمی که خالصاً و مخلصاً یعنی آن‌هایی که به مسجد جمکران می‌آیند عاشق امام زمان (عج) می‌آیند برایخواندن نماز، نماز امام زمان (عج) می‌خوانند، اما ۲۰۰ بار ایاک نعبد و ایاک نستعین می‌گویند به نام امام زمان (عج) است، ولی کانونتوحید و بندنگی خدا می‌آیند عاشقان برای بندگی خدا برای عهد و پیمان و بیعت با امام زمان (عج) و اگر مردم چیزی را دریافتنمی‌کردند محال بود این حضور روز افزون را داشته باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمیان می‌گوید از همه کشور‌ها زائر داریم یعنی ما معمولا به صورت هفتگی آمار داریم در هر مقطع زمانینظیر یک هفته الی دو هفته تا ۲۰ هزار نفر از انواع کشور‌های دنیا چه اسلامی و چه غیر اسلامی در مسجد جمکران داریم، نه فقطشیعیان حتی گاهی برادران اهل سنت. می‌دانید که مسئله امام زمان (عج) و فراتر از آن مسجد و خانه خدایی که در آن این همه عبادتانجام می‌گیرد مورد علاقه عموم مسلمانان است.

تولیت آستان مقدس جمکران ادامه داد: عمده کار‌ها توسط خود مردم انجام می‌شود، هر سال همینطور بوده است. امسال بیشتر یعنی ما۵ تا ۶ سال قبل وقتی که مسئله موکب شروع شد با چهار پنج موکب روبرو بودیم که تشکیل شد در مسیر بلوار رسول اعظم (ص)، الان بهبالای ۳۰۰ موکب که بعضی از موکب‌ها ۳۰ الی ۴۰ غرفه دارند یعنی اگر غرفه‌ها را در نظر بگیریم که هر کدام خدماتی را برای مردم ارائهکنند حدود ۱۵۰۰ غرفه فقط در مسیر بلوار رسول اعظم (ص) انواع خدمات مختلف را به مردم می‌دهند و از کشور‌های مختلف یعنی ازچندین کشور از استان‌های دیگر بخشی از شهر قم است، ولی بخش‌های دیگر از استان‌های دیگر و کشور‌های دیگر است که این‌ها ارائهخدمت می‌کنند، به هر حال جایی است که همه عاشقانه کار می‌کنند هم آن ۶ هزار خادم افتخاری که از سراسر کشور می‌آیند گاهیحدود ۴۰ ساعت در راه هستند تا از اقصی نقاط جنوب ایران بیایند که ۲۴ ساعت نه فقط در نیمه شعبان در ایام سال از این آدم‌هاداریم.

 
حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمیان تصریح کرد: تا چند سال قبل ما در نیمه شعبان جمعیت میلیونی داشتیم، سال‌های اخیر سال تحویلمشابه جمعیت شب نیمه شعبان در سال گذشته داشتیم، شب‌های قدر مخصوصاً شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان جمعیت شایدفشرده‌تر و افزون‌تر از شب نیمه شعبان بود، شب‌ها و روز‌های جمعه و شب‌های چهارشنبه مخصوصا در فصل تابستان به صورت ملموسدائما رو به افزایش است.
مجموعا ۶۰ درصد کسانی که به مسجد جمکران مشرف می‌شوند بانوان هستند، این پیوندی که روز به روز مستحکم‌تر با امام زمان (عج) می‌شود برنامه‌ای که اخیرا فراگیر شد روز نهم ربیع الاول سالروز امامت امام زمان (عج) ارواحنا فداه که حضرت به عنوان امام زنده ماباید جامعه ما با او بیعت و تجدید عهد کند.

وی با اشاره به مصوبات توسعه فرهنگ مهدویت می‌گوید: سند توسعه فرهنگ مهدویت و انتظار تهیه شد، سرانجام در هفته گذشته درشورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی با اجماع به تصویب رسید و آن طور که اعلام کردند به این شکل است که تا ۱۵ اگر چنانچهشورای عالی انقلاب فرهنگی نقطه نظری داشت اعمال می‌شود و اگر نداشت این مصوبه به صورت خودکاربه عنوان مصوبه شورای عالیانقلاب فرهنگی تصویب می‌شود، در این مصوبه عمدتاً محوریت آن حوزه عملیه و ریاست حوزه عملیه قم و عضویت دستگاه‌هایی که بهنوعی ذیربط هستند، دبیرخانه مسجد مقدس جمکران و البته تمرکز اصلی بر روی بعد مردمی جشن و مسئله مهدویت است، اما سایردستگاه‌ها وزارتخانه‌های دستگاه‌های حکومتی و حاکمیتی هم وظیفه دارند، به هر صورت وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، در آموزشو پرورش بالاخره مسئله مهدویت باید جایگاه خاص خود را داشته باشد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اگر در هر مقوله‌ای فیلمسینمایی و مستند می‌سازند به هر صورت امام زمان (عج) باید در اولویت کار‌های ما باشد، هالیوود و بعضی از مراکز هنری غربیتمرکز دارند بر روی مسائل منجی و معنویت را تحریف کردن و اهداف شوم خود را القا کردند، طبعاً دستگاه‌های ذیربط هم در نظاماسلامی در قبال این مسئله وظایفی دارند که در این سند همه این مسائل تعبیه شده، ولی بعد مردمی همچنان مرکزیت و محوریت ودبیرخانه آن مسجد مقدس جمکران و بعد محتوایی مربوط به حوزه عملیه است.

وی افزود: ما معمولا یک عدد و رقمی در ذهنمان می‌بندیم که امسال در ذهنمان ۳۱۳ موکب بود که از این رد شده است، این ۳۱۳ موکببیش از هزار و ۵۰۰ غرفه مختلف برپا خواهند کرد، چند نوع خدمت داریم یکی اینکه پذیرایی می‌کنند دوم بحث خدمات است که انجاممی‌شود به افراد کم توان خدمت می‌شود کار‌هایی که در اربعین دیده ایم، پزشکانی که داوطلبانه آمده اند خدمت می‌کنند، کار ویلچرواکس و کار‌های فرهنگی هم داریم یعنی انواع غرفه‌های فرهنگی را داریم با موضوعات مختلف، انواع مشاوره، گالری نقاشی، پردهخوانی، دستاورد‌های انقلاب اسلامی، معارف مهدوی، فیلم و کلیپ و انواع و اقسام کار‌های فرهنگی در قالب‌های مختلف انجام می‌شودکه همه این اقدامات توسط مردم انجام می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.