منابع غربی از اختلاف میان کشور‌های اروپایی و آمریکا درباره چگونگی پاسخ به ادعای غنی سازی ۸۴ درصدی ایران در نشست آتی شورای حکام خبر دادند.

طی روز‌های اخیر کشور‌های غربی به رهبری آمریکا اقدام به ایجاد جنگ روانی علیه برنامه هسته‌ای ایران پیرامون ادعای آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره غنی سازی بیشتر از ۶۰ درصد تهران کردند. با این حال، اکنون منابع غربی از اختلاف میان این کشور‌ها درباره نوع پاسخ به تهران خبر می‌دهند.

به گزارش وال استریت ژورنال، دیپلمات‌های آگاه به موضوع اعلام کردند آمریکا و متحدان اروپایی اش درباره پاسخ به اقدام تهران در غنی سازی با درصد بالا (نزدیک به ۸۴ درصد) دچار اختلاف هستند. اروپایی‌ها شامل انگلیس، فرانسه و آلمان خواستار انتقاد عمومی از ایران به دلیل این موضوع هستند، اما دولت بایدن تمایلی به این کار ندارد.

۳ کشور اروپایی خواهان آن هستند که در نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی که هفته آینده برگزار می‌شود به طور رسمی ایران مورد انتقاد قرار گیرد و قطعنامه‌ای در این زمینه صادر شود. این شورا می‌تواند برنامه هسته‌ای ایران را به شورای امنیت ارجاع دهد، اما در موارد پیشین که تهران به واسطه فعالیت‌های هسته‌ای خود مورد انتقاد قرار گرفته بود از این اقدام اجتناب کرده بود.

با این حال، آمریکا تنها به یک توبیخ در این زمینه رضایت دارد گرچه هنوز تصمیم نهایی در این زمینه گرفته نشده است. واشنگتن می‌خواهد بداند آژانس در مورد تولید اورانیوم با غنی بالا در تاسیسات هسته‌ای ایران چه نتیجه گیری خواهد کرد. رافائل گروسی، مدیر کل آژانس قرار است در سفر به تهران با مقامات ایرانی در این زمینه رایزنی کند.

آمریکا و متحدانش می‌توانند پس از گزارش نهایی آژانس درباره ایران و مشخص شدن تولید احتمالی این مواد به صورت هدفمند، درخواست نشست اضطراری شورای حکام را مطرح کرده و مقامات واشنگتن نمی‌خواهند در این زمینه شتاب زده عمل کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار