نخست وزیر هند در آغاز نشست وزرای خارجه گروه ۲۰ اعلام کرد: نظام حکمرانی جهانی شکست خورده و چند جانبه گرایی در بحران است.

نارندرا مودی، نخست وزیر هند در آیین گشایش نشست وزرای خارجه گروه بیست که در مرکز راشتراپاتی در مجموعه کاخ ریاست جمهوری هند آغاز بکار کرد، در پیام ویدیویی از پیش ضبط شده گفت: موسسات (نهادها) چندجانبه در مواجهه با مهم‌ترین چالش‌های جهان ناکام مانده اند.

به گزارش الجزیره، مودی با تاکید بر اینکه «همه ما باید بپذیریم که چندجانبه‌گرایی امروز در بحران است» افزود: تجربه چند سال اخیر بویژه بحران مالی، تغییرات آب و هوا، همه‌گیری کووید، تروریسم و ​​جنگ‌ها به وضوح نشان می‌دهد که حکمرانی جهانی شکست خورده است.»

او اضافه کرد: پس از سال‌ها پیشرفت، ما امروز در خطر بازگشت از اهداف توسعه پایدار هستیم. بسیاری از کشور‌های در حال توسعه با بدهی‌های ناپایدار دست و پنجه نرم می‌کنند و در عین حال تلاش می‌کنند امنیت غذایی و انرژی را تضمین کنند. آن‌ها همچنین بیشترین آسیب را از گرمایش جهانی متاثر از کشور‌های ثروتمندتر می‌بینند.

نخست وزیر هند گفت: به همین دلیل است که هند بعنوان ریاست گروه ۲۰ تلاش کرده است تا صدای جنوب جهان (کشور‌های در حال توسعه) باشد.

مودی در ادامه از رهبران جهان خواست تا «زمینه مشترک» را در مورد موضوعات تفرقه‌انگیز بیابند.

نخست وزیر هند با بیان اینکه "ما در دوره اختلافات عمیق جهانی با یکدیگر ملاقات می‌کنیم و در قبال کسانی که در این نشست نیستند مسئولیت داریم" افزود: «ما نباید اجازه دهیم مسائلی را که نمی‌توانیم با هم حل و فصل کنیم، بر سر راه مسائلی قرار گیرد که می‌توانیم.»

نخست‌ وزیر مودی گفت هیچ گروهی نمی‌تواند ادعای رهبری جهانی را بدون گوش دادن به کسانی که بیشتر از تصمیم‌هایش متاثر می‌شوند، داشته باشد. ما باید بر آنچه ما را متحد می‌کند تمرکز کنیم، نه آنچه ما را از هم جدا می‌کند.

حدود ۴۰ هیئت در نشست وزرای خارجه گروه ۲۰ در مرکز فرهنگی راشتراپاتی بهاوان حضور یافته اند.

علاوه بر کشور‌های عضو گروه ۲۰، وزرای امور خارجه ۹ کشور مهمان - بنگلادش، مصر، موریس، هلند، نیجریه، عمان، سنگاپور، اسپانیا و امارات نیز در این نشست شرکت دارند.

کارشناسان پیش بینی می‌کنند وزرا در بحبوحه تشدید شکاف بین غرب به رهبری آمریکا و ترکیب روسیه و چین در مورد جنگ اوکراین چالش‌های کلیدی جهانی را بررسی کنند.

رسانه‌های هند نوشته اند این کشور قرار است تلاش‌های همه جانبه‌ای را برای بیانیه‌ای مشترک پس از این نشست انجام دهد.

هفته پیش نشست وزرای دارایی گروه ۲۰ در بنگلورو هند به علت رویکرد "تقابلی" در قبال مسکو در مورد اوکراین بدون بیانیه مشترک پایان یافته بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
U-238
۰۱:۳۴ ۱۲ اسفند ۱۴۰۱
آمریکا شکست خورده نه حاکمیت جهان. این صدای شکستن استخوان های امریکاست که به گوش میرسد.
Czechia
ناشناس
۱۷:۵۲ ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
بزرگترین بدهکار دنیا آمریکاست و آمریکا باید بین طلبکارها تقسیم بشه
Czechia
ناشناس
۱۴:۵۹ ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
حاکمیتی که حاکمش آمریکا باشه از اولشم معلوم بود شکست خورده والا ملت میرفتن دنبال کمونیست و بی دینی
آخرین اخبار