رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی درباره مشکلات درگاه mojavez.ir، و عدم نمایش مجوز‌های صادر شده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیحاتی داد.

بهمن ۱۴۰۰ بود که آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در جلسه شورای اجرایی فناوری اطلاعات با تاکید بر ایجاد زیر‌ساخت‌های لازم برای تحقق دولت الکترونیک، تدوین برنامه دولت هوشمند را از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات یک ضرورت فوری عنوان کرده بود.

به گفته رئیس جمهور، همه خدمات در یک سطح از اهمیت قرار ندارند و لازم است با تقسیم‌بندی خدمات بر‌اساس اهمیت، الکترونیکی شدن خدمات کلیدی در اولویت قرار گیرد.

طبق تبصره ماده ۳ قانون «برنامه ششم توسعه و نهاد‌های عمومی»، کلیه دستگاه‌های اجرایی موظف شدند تا پایان شهریور ۱۴۰۱ بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۱، راه‌اندازی پنجره خدمات الکترونیک را در اولویت اقدام و تخصیص اعتبار قرار دهند. به نحوی که حداقل یک‌سوم خدمات پرکاربرد خود را تا پایان شهریور ۱۴۰۱، یک‌سوم دیگر تا پایان سال ۱۴۰۱ و باقی خدمات را تا نیمه اول سال ۱۴۰۲ از این طریق ارائه کنند.

حجت‌الاسلام و المسلمین حامد حاجی ملامیرزایی، رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی درباره الکترونیکی شدن خدمات در وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فعالیت‌های وزارتخانه در دو بخش خدمات رسانی و مجوزدهی تقسیم می‌شود. در هر دو بخش به دو درگاه پنجره واحد متصل هستیم.

حجت‌الاسلام ملامیرزایی ادامه داد: در بخش خدمات به درگاه دولت هوشمند متصل هستیم و در بخش مجوزدهی به درگاه mojavez.ir وصل هستیم. باوجود اینکه اتصال به سامانه‌ها انجام شده، اما مشکلات فنی و حقوقی مانع توسعه بخش مجوز‌ها شده است. با مشارکت شورای عالی انقلاب فرهنگی و همکاری وزارت اقتصاد دنبال رفع آن هستیم.

مجوز

رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی درباره این موانع توضیح داد: بخش مجوز‌های ما فقط صدور نیست، بلکه تعلیق، تغییر و خاتمه‌بخشی مجوز هم است. اما درگاه mojavez.ir فقط صدور مجوز به عهده دارد. بخش‌های فنی و زیرساخت‌های ما که به پنجره واحد خدمات وزارتخانه متصل شده و با ثبات سرویس می‌داد، الان ناچار است از درگاه خود صرف‌نظر کند و به درگاه جدید در وزارت اقتصاد متصل شود.

درگاه وزارت ارشاد

به گفته وی، این امر باعث شده برخی از فرایند‌های کاری ما با وضعیت درگاه مجوز (وزارت اقتصاد) همخوانی نداشته باشد. به عنوان مثال، وقتی متقاضی از درگاه مجوز‌ها تشکیل پرونده می‌دهد، اگر نقض پرونده داشته باشد، کارشناس ما به سرعت موضوع را اعلام می‌کند که متقاضی پرونده را تکمیل کند. چون موضوع در دست بررسی قرار گرفته و نتیجه اعمال شده، سایت باید نشان دهد که در مرحله تکمیل نواقص پرونده توسط متقاضی است. 

حجت‌الاسلام ملامیرزایی افزود:، اما درگاه mojavez.ir عمده وضعیت پرونده را در دست بررسی توسط سازمان تعبیر می‌کند. مجموعه ناهماهنگی و ضعف‌هایی که در این درگاه وجود دارد، مانع سرعت کار شده است. در بخش محتوایی بخشی از مجوز‌های ما اساساً مجوز کسب‌و‌کار نیست. وقتی یک استاد دانشگاه، یک فرهیخته و مولف برای بررسی کتاب و تاییدیه ارشاد مجوز دریافت می‌کند، لزوماً به منزله کسب‌و‌کار نیست. این موضوع باعث می‌شود بسیاری از مجوز‌های محتوایی ما که جنبه کسب‌و‌کاری ندارند، ملزم شوند از درگاه مجوز‌ها پوشش کسب‌و‌کاری به خود بگیرند. 

رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی بیان کرد: با وساطت شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی دنبال رفع این موضوع هستیم که تعیین تکلیف شود آیا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای صدور مجوز و تایید بخش‌های محتوایی ملزم به حضور در درگاه mojavez.ir است یا خیر.

وی با بیان اینکه اگر در حوزه محتوای کتاب، فیلم، بازی و مسائل فرهنگ و هنر کندی یا وقفه صورت بگیرد، آیا وزارت اقتصاد می‌خواهد به این نوع محتوا‌های اصیل فرهنگی مجوز دهد؟ تصریح کرد: دوستان مرتب می‌گویند اگر آن دستگاه مجوز صادر نکند، مستقیماً اقدام به صدور مجوز می‌کنیم. این موضوع نقض غرض در ماموریت‌های سازمانی است.

حجت‌الاسلام ملامیرزایی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سال‌های سال است که در حوزه ماموریتی خود مجوز صادر می‌کند. همین الان هشت سامانه مجوزدهی ما متصل هستند و مجوز‌های زیادی صادر شده است.

رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر درباره اشکالات مربوط به اتصال در درگاه مجوز‌ها این را هم گفت: ما همانند خیلی از سازمان‌ها از شهریور ماه سامانه‌های مجوزدهی‌مان به درگاه مجوز‌ها متصل شده است. مجوز‌هایی که وزارت ارشاد در شش ماه اول سال صادر کرده، به دلایل نقض‌های فنی امکان نمایش در درگاه mojavez.ir پیدا نمی‌کند؛ بلکه از موقع اتصال درگاه رکورد‌های متقاضیان ثبت می‌شود. این بدان معنا نیست وزارت ارشاد در شش ماه اول سال بیکار بوده یا مجوزی صادر نکرده است.

وی گفت: بار‌ها تلاش کردیم از طریق فایل یا قالب‌های دیگر اطلاعات شش ماه اول سال را به وزارت اقتصاد منعکس کنیم. ولی چون بخش‌های فنی آمادگی لازم را نداشته، نتوانستند این اطلاعات را در گزارش‌هایشان منعکس کنند. حتی بنده از وزیر ارتباطات خواهش کردم که دو پنجره واحد را نداشته باشیم و با اصلاح قوانین به این سمت حرکت کنیم که یک پنجره واحد را برای مردم داشته باشیم.

گفت‌وگو از نفیسه خلیلی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار