معاون اجتماعی دادگستری کل استان کرمان گفت: تمامی دستگاه‌های متولی در امر توزیع سوخت در کشور مسئولیت دارند و باید حافظ منافع عمومی باشند.

سید مهدی قویدل در جلسه کار گروه پیشگیری و مقابله با قاچاق و عرضه خارج از شبکه فرآورد‌ه های نفتی بر فرهنگسازی و پیشگیری از قاچاق سوخت و مبارزه با آن تاکید کرد و گفت: هر دستگاهی با توجه به مسولیت قانونی خود باید بر روند توزیع سوخت نظارت کند و هر گونه جرم و تخلف را در اسرع وقت به دستگاه قضایی جهت برخورد قانونی گزارش نمایند.

وی با بیان این مطلب که حجم بالای قاچاق سوخت دراستان نگران کننده است، اظهارداشت:عدم نظارت دستگاه‌های متولی در زمینه توزیع و اختصاص سهمیه سوخت، ثبت غیر واقعی پیمایش ناوگان حمل و نقل جاده ای، عدم نظارت در صدور بارنامه‌ها و ارائه صورت وضعیت ها‌ی غیر واقعی از دلایل عمده نا بسامانی در وضعیت توزیع سوخت است.

وی با اشاره به این مطلب که جهاد کشاورزی، اداره صنعت، معدن و تجارت و اداره کل راهداری و حمل نقل جاده‌ای نقش بسیار مهمی در پیشگیری از قاچاق سوخت دارند، اظهارداشت: عدم نظارت دقیق این دستگاه‌ها باعث می‌شود که افراد سودجو با ارائه درخواست‌های غیر واقعی از خلاء‌های موجود در نحوه مدیریت و نظارت بر روند توزیع عادلانه سوخت، سوء استفاده کنند.

قویدل با اشاره به عدم شفافیت در صدور مجوز‌ها دربرخی از دستگاه‌های متولی توزیع سوخت، گفت: یکی دیگر از دلایل نابسامانی توزیع سوخت عدم وجود رویه واحد و سلیقه‌ای بودن توزیع آن و همچنین نداشتن بانک اطلاعاتی دقیق و شفاف از وضعیت مشمولین دریافت سوخت در بخش‌های مختلف کشاورزی و مراکز تولیدی دام و طیور و گلخانه‌ها می‌باشد و این امر باعث شده است رصد، پایش و نظارت بر روند توزیع سوخت غیر واقعی و نا عادلانه باشد.

قویدل در ادامه عنوان کرد:سامانه‌های سیپاد و سپهتن باهدف کنترل حمل و نقل هوشمند و تخصیص سوخت به ناوگان دیزل بر مبنای پیمایش، هوشمند سازی ناوگان درون‌شهری، جلوگیری از هدر رفت و عرضه خارج از شبکه سوخت و همچنین رعایت عدالت در حوزه تخصیص سوخت به ناوگان دیزلی طراحی شده اند و از این سامانه‌ها باید به صورت مستمر جهت کنترل قاچاق سوخت استفاده شود.

وی افزود: جهاد کشاورزی برابر مصوبه کمیسیون نظارت و مبارزه با قاچاق کالای استان با رصد گلخانه‌های فعال سراسر استان از اختصاص سهمیه سوخت به مناطقی که امکان اخد انشعاب گاز را دارند خودداری کند، و هر گونه تخلف در این حوزه باید توسط دستگاه‌های نظارتی استان بررسی و با متخلفین برخورد قانونی لازم صورت گیرد.

قویدل با اشاره به دلایل قاچاق سوخت، گفت: وجود رانت و فساد، عدم نظارت و شفافیت، نداشتن طرح و رویکرد واحد و نبود انسجام لازم بین دستگاه‌های متولی، بازدارنده نبودن مجازات‌ها و همچنین عدم اطلاع رسانی دقیق در این حوزه باعث بروز قاچاق سوخت شده است.

وی در پایان گفت: دستگاه‌های متولی باید کلیه تقاضا‌های عمده سوخت را مورد رصد و پایش قرار دهند و همچنین بر عملکرد دستگاه‌های حقیقی و حقوقی مانند صنایع، معادن و بخش کشاورزی نظارت داشته و با شفاف سازی و ارزیابی عملکرد ماشین آلات آن‌ها از اختصاص سهمیه سوخت به ماشین آلات فرسوده و غیر فعال خودداری کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۰ ۱۰ اسفند ۱۴۰۱
سلام
چرا از عدم برخورد انتظامی کسی حرفی نمی زند ؟
اگر نیروی انتظامی توان و نیروی کافی ندارد از ارتش وسپاه باید کمک گرفت . قاچاق سوخت پیامدها و اسیبهای متعدد زیادی دارد . نا امنی جاده‌ها فساد کمبود سوخت کشیده شدن اقشار مختلف جامعه بهسمت قاچاق به علت صرفه بالا و کمترین ریسک مختل شدن ناوگان حمل ونقل .....نارضایتی گله شدید شهروندان...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۰ ۱۰ اسفند ۱۴۰۱
سلام
چرا از عدم برخورد انتظامی کسی حرفی نمی زند ؟
اگر نیروی انتظامی توان و نیروی کافی ندارد از ارتش وسپاه باید کمک گرفت . قاچاق سوخت پیامدها و اسیبهای متعدد زیادی دارد . نا امنی جاده‌ها فساد کمبود سوخت کشیده شدن اقشار مختلف جامعه بهسمت قاچاق به علت صرفه بالا و کمترین ریسک مختل شدن ناوگان حمل ونقل .....نارضایتی گله شدید شهروندان...