پنجمین همایش ملی «آموزش زبان فارسی» به همت دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) در ۵ محور برگزار شد.

رییس دانشگاه بین المللی امام خمینی در این همایش گفت: این همایش با هدفپنجمین همایش ملی «آموزش زبان فارسی» در قزوین آسیب‌شناسی روش‌ها و رویکرد‌های آموزش زبان فارسی برگزار شد.

قاسم زاده افزود: از ۱۱۰ کشور زبان آموز داشته ایم و ۵ هزار زبان آموز فارق التحصیل شده اند و این مرکز کار‌های تازه‌ای را شروع کرده است.

معاون همکاری‌های فرهنگی مرکز دیپلماسی عمومی وزارت خارجه هم گفت: زبان فارسی در جغرافیای سیاسی ۲۰ کشور جا دارد و لازم است تاریخ نگاران زبان فارسی بدانند رویکرد‌های جدیدی در سند فرهنگی بعضی از کشور‌ها از جمله هند، ارمنستان و بلغارستان برای آموزش دانش آموزان تعیین شده است و متاسفانه آموزش زبان فارسی در داخل و خارج شرایط مناسبی ندارد.

دلخوش اذعان کرد: برای گسترش زبان فارسی جهانی باید تاریخ و فرهنگ دوباره بازخوانی و تبدیل به علم روز شود.

وی ادامه داد: شاهد موجی از نوجوانان هستیم که به واسطه موسیقی به زبان کره‌ای رو آورده اند در این زمینه هنر، فیلم رمان و موسیقی فاخر که دیگران را به زبان فارسی علاقه‌مند کنیم نداریم و زبان فارسی در انزواست.

به گفته این مقام؛ با پدیده کهنسالی ایران شناسان مواجه هستیم و که متاسفانه جایگزین ندارند و از سال آینده جایزه ایران شناسی راه اندازی خواهد شد که به شناسایی ایران شناسان جوان خواهد انجامید.

دلخوش گفت: باید ایران را نه از طریق جریان معاند بلکه از طریق ایران شناسان جوان بشناسند.

رئیس انجمن استادان زبان و ادبیات فارسی گفت: یکی از ضعف‌های تشخیص داده شده این است که نیازمند کار بیشتری هستیم و به دلیل بازار کار افرادی وارد حوزه زبان فارسی شدند که علمی نیستند و در بخش بین الملل وزارت علوم و بخش گسترش زبان فارسی وزارت خارجه وضعیت بسیار بدی داریم.

غلامحسین زاده اذعان کرد: برای استادان گذرنامه خدمت صادر نمی‌شود جایزه ایران شناسی فایده ندارد باید برای محققان زمینه فعالیت فراهم شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار