رییس دانشگاه بین المللی امام خمینی در این همایش گفت: این همایش با هدفپنجمین همایش ملی «آموزش زبان فارسی» در قزوین آسیبشناسی روشها و رویکردهای آموزش زبان فارسی برگزار شد.
قاسم زاده افزود: از ۱۱۰ کشور زبان آموز داشته ایم و ۵ هزار زبان آموز فارق التحصیل شده اند و این مرکز کارهای تازهای را شروع کرده است.
معاون همکاریهای فرهنگی مرکز دیپلماسی عمومی وزارت خارجه هم گفت: زبان فارسی در جغرافیای سیاسی ۲۰ کشور جا دارد و لازم است تاریخ نگاران زبان فارسی بدانند رویکردهای جدیدی در سند فرهنگی بعضی از کشورها از جمله هند، ارمنستان و بلغارستان برای آموزش دانش آموزان تعیین شده است و متاسفانه آموزش زبان فارسی در داخل و خارج شرایط مناسبی ندارد.
دلخوش اذعان کرد: برای گسترش زبان فارسی جهانی باید تاریخ و فرهنگ دوباره بازخوانی و تبدیل به علم روز شود.
وی ادامه داد: شاهد موجی از نوجوانان هستیم که به واسطه موسیقی به زبان کرهای رو آورده اند در این زمینه هنر، فیلم رمان و موسیقی فاخر که دیگران را به زبان فارسی علاقهمند کنیم نداریم و زبان فارسی در انزواست.
به گفته این مقام؛ با پدیده کهنسالی ایران شناسان مواجه هستیم و که متاسفانه جایگزین ندارند و از سال آینده جایزه ایران شناسی راه اندازی خواهد شد که به شناسایی ایران شناسان جوان خواهد انجامید.
دلخوش گفت: باید ایران را نه از طریق جریان معاند بلکه از طریق ایران شناسان جوان بشناسند.
رئیس انجمن استادان زبان و ادبیات فارسی گفت: یکی از ضعفهای تشخیص داده شده این است که نیازمند کار بیشتری هستیم و به دلیل بازار کار افرادی وارد حوزه زبان فارسی شدند که علمی نیستند و در بخش بین الملل وزارت علوم و بخش گسترش زبان فارسی وزارت خارجه وضعیت بسیار بدی داریم.
غلامحسین زاده اذعان کرد: برای استادان گذرنامه خدمت صادر نمیشود جایزه ایران شناسی فایده ندارد باید برای محققان زمینه فعالیت فراهم شود.