هجوم وحوش به مزارع کشاورزی در خراسان جنوبی دغدغه اصلی کشاورزانی است که در مناطق مورد هدف تردد وحوش مزارع دارند.

حاتمی مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: در بحث هجوم وحوش به مزارع کشاورزی گلایه‌های زیادی از سمت کشاورزان و دامداران به ما رسیده است که تمامأ درست و به حق است.

او افزود: در این مورد در برخی مناطق فنس کشی‌هایی انجام شده است که البته با توجه به بالا بودن هزینه‌های این کار، مکاتباتی با تهران کرده ایم تا اعتبارات لازم را در اختیار مان قرار دهند.

حاتمی بیان کرد: در برخی مناطق فقیر مانند طبس علوفه ذخیره کردیم تا بتوانیم با توزیع آن در مناطق، تا حد ممکن مانع ورود وحوش به مزارع کشاورزی و آسیب رساندن به این مناطق شویم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی ادامه داد: راهکار دیگر برای جلوگیری از هجوم وحوش به مزارع کشاورزی، گشت‌های شبانه و یا زنده گیری است.

او تصریح کرد: در مکاتبات مان با سازمان مرکزی حیات وحش به طور جد پیگیریم تا مزارع کشاورزی که در معرض خطر حمله وحوش هستند را از طریق صندوق ملی محیط زیست بیمه کنیم تا در زمان هجوم بتواند خسارت برای جبران بگیرند.

حاتمی گفت: در بازدید‌های میدانی مناطقی را مشاهده کردیم که به طور کامل فقیر هستند و همین موضوع باعث حمله بیشتر وحوش به مزارع کشاورزی می‌شود که البته با توجه به بارندگی‌های خوبی که امسال شد امیدواریم مناطق کمی غنی شده و از بار این مشکل کاسته شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی افزود: در مورد بحث یوز‌ها نیز رایزنی‌هایی صورت گرفته است که در مناطقی مثل غرب پناهگاه نایبند و شمال طبس دوربین گذاری برای رصد وضعیت تردد یوز‌ها و سرشماری و حفاظت بیشتر از آن مناطق صورت بگیرد.

او بیان کرد: همچنین راهداران منطقه و روستائیان آن منطقه نیاز است آموزش‌های لازم را ببینند تا مردم نیز در کنار محیط زیست در حفاظت از مناطق و گونه‌ها همکاری لازم را داشته باشند.

حاتمی عنوان کرد: به طورکلی بیش از هزار گونه گیاهی و ۲۲۸ گونه پستاندار، ۵۰ گونه خزنده، ۵۰ گونه پستاندار و ۳ گونه دوزیست در حیات وحش استان شناسایی شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: هم اکنون ۷ منطقه حفاظت شده، ۳ پناهگاه حیات وحش، ۱ تالاب، ۶ منطقه شکار ممنوع و ۴ منطقه شکار ممنوع مرزی در استان وجود دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار