مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: ذخیره آب سد کرخه در شمال غرب خوزستان با بارندگی موثر ۲ ماه اخیر به یک میلیارد مترمکعب رسیده است.

عباس صدریان فر گفت: تراز آب سد کرخه با افزایش ورودی آب، ۱۱ متر افزایش یافته و از ۱۶۸ متر در ابتدای پاییز به ۱۷۹متر در زمان حاضر رسیده است.

او می‌گوید: با وجود بارندگی‌های موثر زمستان در حوضه سد کرخه، هنوز با ظرفیت نهایی این سد عظیم که پنج میلیارد و ۲۶۵ میلیون مترمکعب آب است، فاصله داریم.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: به رغم اینکه آب سد کرخه هنوز در وضعیت قرمز است، ولی سهمیه آب کشاورزی غرب خوزستان رهاسازی شده و نگرانی کشاورزان برای تامین آب اراضی که در فصل پاییز زیرکشت رفته اند تا حدود زیادی برطرف شده است.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: برای بهبود ذخایر آب سد کرخه از منابع آب سد سیمره در محدوده استان ایلام و سد دز استفاده خواهیم کرد.

به گفته او رهاسازی آب سد سیمره در بالادست سد کرخه و انتقال آب سد دز به کرخه از برنامه‌های وزارت نیرو برای بهبود ذخایر آب سد کرخه است.

صدریان‌فر با تاکید بر تامین بخشی از حقابه تالاب هورالعظیم در غرب خوزستان می گوید: با وجود کمبود چالش‌های اصلی در حوضه رودخانه کرخه، در سال آبی جاری در چند نوبت آب سد کرخه به سمت هورالعظیم رهاسازی شد.

به گفته او با این اقدام نگرانی دوستداران محیط زیست ناشی از خشکیدگی این پهنه آبی و خیزش گرد و خاک از این ناحیه تا حدودی برطرف شود.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: این در حالی است که طرف عراقی که دوسوم مساحت هورالعظیم در خاک آن کشور همسایه است هیچ آبی رهاسازی نکرده است.

صدریان فر نسبت به تامین پایدار آب برای بخش کشاورزی در غرب خوزستان در حوزه مناطق دشت آزادگان، حمیدیه و هویزه به علت پر نشدن ذخیره آب سد کرخه ابراز نگرانی کرد.

به گفته او همه ما به تداوم نزول رحمت الهی به خصوص در بالادست سد کرخه که بیشتر محدوده آن در استان‌های لرستان و کرمانشاه واقع شده امیدوار هستیم البته طبق پیش بینی هواشناسی در اسفند ۱۴۰۱ و فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۲ بارندگی‌های نسبتا" خوبی در پیش داریم

برچسب ها: سد کرخه ، تامین آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.