همایش ملی ۳ روزه «رویکرد‌های علم مامایی و سلامت باروری در راستای جوانی جمعیت» به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از امروز آغاز و تا یازدهم اسفند، ادامه دارد.

دکتر مریم شایگان رییس علمی همایش ملی «رویکرد‌های علم مامایی و سلامت باروری در راستای جوانی جمعیت» با بیان اینکه همه ما در راه توسعه همه جانبه و پایدار میهن اسلامی ایران مسئول هستیم، اظهار کرد: سلامت باروری، آموزش و مراقبت‌های مربوط به آن یکی از زیرساخت‌های مهم در دستیابی به توسعه پایدار با حفظ و ثبات جمعیت سالم و رشد و شکوفایی جمعیت است.

او با اشاره به چالش‌ها و تهدید‌های متعدد در دستیابی به این هدف در سال‌های اخیر، افزود: کاهش نرخ رشد جمعیت و فرزندآوری، افزایش آمار سزارین و آسیب‌های فراوان آن بر باروری آینده مادران، افزایش آمار تولد نوزادان نارس و در نهایت افزایش جمعیت سالمندان بدون پشتوانه جمعیت جوان و تولید کننده، بخشی از این چالش هاست.

شایگان ادامه داد: این چشم انداز، محققان و مسئولان را به چاره اندیشی و پیشگیری از تبعات آن فرا می‌خواند، اگرچه تلاش سیاستگذاران و دلسوزان نظام سلامت همواره در مسیر پیشرفت تعالی خانواده و جوانی جمعیت بوده است، اما همچنان راه درازی در پیش داریم تا این چالش‌ها به صورت بهینه مدیریت شود.

رییس علمی همایش تصریح کرد: از این رو همایش «رویکرد‌های علم مامایی و سلامت باروری در راستای جوانی جمعیت» با مطرح کردن عمده‌ترین مشکلات سیاستگذاری‌های جمعیتی و ارائه راهکار‌های عملی برای تبیین صحیح مراقبت‌های آکادمیک مامایی و سلامت باروری در جهت افزایش نسل سالم و پویا به ارائه دهندگان خدمات سلامت، تلاش دارد تا گامی هرچند کوچک در دستیابی به توسعه پایدار ملی بردارد.

دکتر پروین یداللهی دبیر علمی همایش ملی «رویکرد‌های علم مامایی و سلامت باروری در راستای جوانی جمعیت» نیز ارتقا و حفظ سلامت باروری خانواده را رکن اصلی توسعه پایدار در هر جامعه برشمرد و گفت: توجه به این حوزه با محوریت سلامت زنان و مادران می‌تواند در توسعه و شکوفایی نسل آینده جایگاه ویژه‌ای داشته باشد.

او، سیاست‌های کلی جمعیت را رویکردی جامع به جوانی، پویایی و سلامت نسل آینده کشور دانست و افزود: در جهت تحقق این سیاست ها، توجه همه جانبه به راهبرد‌های علمی ارتقای سلامت خانواده در سطوح آموزشی و اجرایی و تغییر دیدگاه‌های فرهنگی راهگشا است.

یداللهی بخشی از این فرهنگ را شامل نگاه جامعه کنونی به مساله فرزندآوری، دغدغه و نگرانی‌های مادران از فرایند بارداری و زایمان عنوان کرد و ادامه داد: تجربه زیسته افراد و یا شنیده‌ها از این فرایند به شدت بر نگرش افراد نسبت به باروری، قصد فرزندآوری و انتخاب نوع زایمان و در نهایت باروری سالم اثرگذار است، بنابراین توانمندسازی زنان و دختران از سوی ارائه دهندگان خدمات سلامت، با هدف ارتقا و بهبود نگرش آنان به بارداری و زایمان با تجارب خوشایند، می‌تواند دیدگاه‌های باروری خانواده و جامعه را تحت تاثیر قرار دهد.

دکتر زهرا رستگاری دبیر اجرایی همایش ملی «رویکرد‌های علم مامایی و سلامت باروری در راستای جوانی جمعیت» نیز با بیان اینکه ۱۴۲ مقاله به به دبیرخانه این همایش ارسال شده است، افزود: از بین مقالات ارسالی، ۱۰۳ مقاله پذیرفته و در طول برگزاری، به صورت پوستر و سخنرانی ارائه می‌شود.

او، سیاست‌ها و مولفه‌های موثر بر تحولات جمعیت در ایران و جهان، راهکار‌های مقابله با چالش‌ها و موانع مادری ایمن در ایران، رویکرد‌های حمایتی در پیشگیری از سقط، رویکرد‌های حمایتی در بارداری ناخواسته، مشارکت پدران دربارداری و زایمان، مراقبت‌های مامایی اخلاق مدار و خوشایندسازی بارداری و زایمان را از جمله محور‌های این همایش عنوان کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار