دبیرکل ناتو ضمن تاکید بر حمایت نظامی از اوکراین عضویت کی یف در پیمان آتلانتیک شمالی را یک چشم انداز بلندمدت قلمداد کرد.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو امروز سه‌شنبه در جریان یک نشست خبری در هلسینکی، پایتخت فنلاند گفت "اگرچه متحدان قبلاً توافق کرده‌اند که اوکراین باید به عضویت این ائتلاف درآید، اما این یک چشم‌انداز بلندمدت است."

استولتنبرگ تاکید کرد که هدف فعلی این است که کی یف در جنگ علیه مسکو "به عنوان یک کشور بااقتدار و مستقل" پیروز شود. او تأکید کرد، بنابراین، تمرکز بر حمایت از مورد اولی است.

پیش از این، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، ناتو را به شریک غیرمستقیم جنایات رژیم کی‌یف متهم کرده بود، زیرا این رژیم همچنان کشور را با تسلیحات پمپاژ می‌کند. وزیر دفاع اوکراین نیز پیشتر ابراز اطمینان کرد که پیروزی بر مسکو و "اصلاحات موفق" داخلی "افق‌های جدیدی" را به روی کشورش خواهد گشود. منظور وی از افق‌های جدید احتمالا پیوستن رسمی اوکراین به ناتو در آینده بود.

روسیه گسترش ناتو به سوی شرق را تهدید امنیتی مهمی می‌داند. هنگامی که مسکو در اواخر ماه فوریه سال گذشته میلادی عملیات نظامی علیه کی یف را آغاز کرد، یکی از خواسته‌های مهمش این بود که اوکراین رسما خود را کشوری بی طرف معرفی و اعلام کند هرگز به یک ائتلاف نظامی غربی نخواهد پیوست.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۲ درخواست پیوستن این کشور به ناتو را مطرح کرد و خواستار تسریع روند پیوستن کشورش به ناتو شد.

با این حال، حامیان کی یف در غرب در این خصوص چندان مشتاق به نظر نمی‌رسیدند و استولتنبرگ گفته است که "هر تصمیمی درباره عضویت جدید باید با اجماع" ۳۰ عضو ناتو گرفته شود و اولویت اصلی ناتو در حال حاضر "حمایت از اوکراین" به صورت نظامی و مالی در طول درگیری است.

واشنگتن هم موضع مشابهی داشت و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا گفت که مسئله پیوستن اوکراین به ناتو "باید در زمان دیگری مطرح شود. "

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار