معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز گفت: طی بیست و چهار ساعت شبانه روز بیش از ۱۰۰ هزار خودروی غیر بومی به شیراز وارد می‌شود.

هادی شه دوست شیرازی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز در نشست خبری خود با خبرنگاران به تشریح برخی مشکلات حوزه ترافیکی شهر شیراز پرداخت و گفت: در کلانشهر شیراز طی ۲۴ ساعت شبانه روز بیش از ۱۰۰ هزار خودرو با هدف کسب درآمد وارد شهر می‌شود.

او گفت: بخشی از ورود این خودرو‌ها مربوط به تاکسی‌های اینترنتی همچون اسنپ است که اغلب رانندگان آن تنها از روی نقشه، مسیریابی می‌کنند و در غیر این صورت قادر به پیدا کردن مسیر نیستند.

شه دوست شیرازی گفت: این مشکل ناشی از بسیاری مسائل است که تنها یک بخش آن مرتبط با بخش اقتصاد است که رانندگان برای ارتزاق راهی به جزء آمدن به شهر شیراز و کسب درآمد از این طریق ندارند.

معاون شهردار با اشاره به اینکه این معضل حجمه سنگینی به شهر شیراز وارد می‌کند، گفت: میانگین استفاده مردم شهر شیراز از تاکسی‌های اینترنتی به نسبت کل شهر‌های دیگر بیشتر است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز در ادامه این نشست از آغاز طرح کنترل هوشمند معاینه فنی خودرو‌ها خبر داد و گفت: از اوایل هفته آینده در صورت تأیید و آمادگی پلیس راهور طرح محدوده کم آلاینده (LEZ) طی مدت یکماه به صورت ارشادی برگزار می‌شود.

شه دوست شیرازی عنوان کرد: در اجرای طرح محدوده کم آلاینده ارسال پیامک‌ها صرفا ارشادی است و رانندگان جریمه و اعمال قانون نخواهند شد. اما ضروری است رانندگان هرچه سریعتر اقدام به اخذ معاینه فنی کنند.

او با بیان اینکه اجرای این طرح به جهت سوق دادن شهروندان برای معاینه فنی خودرو‌ها است، گفت: هر یک از خطوط معاینه فنی روزانه به ۲۴۰۰ خودرو خدمت رسانی می‌کند و این آمادگی را داریم که در صورت استقبال شهروندان ساعات معاینه فنی افزایش یابد.

شه دوست شیرازی با اعلام این خبر که از سال آینده سه خط معاینه فنی سیار در شیراز راه اندازی می‌شود و پیشنهاد ایجاد این مراکز در مبادی ورودی شهر داده شده است، افزود: کلانشهر شیراز در ایامی که گذشت نسبت به سایر کلانشهر‌هایی که درگیر آلودگی و آلاینده‌های بسیاری بوده، کلانشهر پاک باقی ماند و این یک برند برای شهر شیراز است و قرار نیست این برند تخریب شود.

او در ادامه در خصوص دوربین‌های نظارتی، گفت: باتوجه به مناقصه‌ای که در سال گذشته در خصوص نصب دوربین‌های نظارتی و سامانه ثبت تخلف در محدوده ترافیکی شهر شیراز برگزار شد به دلیل اختلاف نرخ ارز پیمانکار انصراف داد و مجدد مناقصه برگزار و یک پیمانکار دیگر برای اجرای کار انتخاب شد.

شه دوست شیرازی گفت: با فعال شدن این سامانه‌ها خودرو‌هایی که در محدوده قرمز ترافیکی تردد دارند جریمه خواهند شد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز در این جلسه یادآور شد: براساس مطالعات طرح جامع از سال آینده در صورت عدم رعایت شهروندان در سطح شهر به سمت سیاست‌های سلبی خواهیم رفت و محدودیت‌های ترافیکی در حوزه مرکزی شهر اجرا می‌شود.

شه‌دوست شیرازی گفت: پیشنهاد طرح مطالعات جامع در این خصوص داده شده است و این محدوده‌های پیشنهادی که شامل ۱۸ مورد است که از شمال خیابان فردوسی، جنوب بلوار سیبویه از شرق بلوار زینبیه و از غرب بلوار ملاصدرا در محدوده پیشنهادی قرار می‌گیرد.

شه دوست شیرازی در ادامه به فراموش شدن قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی توسط بسیاری از شهروندان اشاره کرد و گفت: زیرسازی معابر جزو وظایف شهرداری است که در آن نصب تابلو‌های راهنمایی و رانندگی و ایمن سازی انجام می‌شود، اما آن بخشی که بر عهده پلیس راهور اعم از ثبت تخلف، برخورد و اعمال قانون است و با نیرو‌های محدودی که پلیس راهور دارد، انجام می‌شود اقدامات کافی نیست.

او با اشاره به اینکه طرح جامع مطالعاتی ارتقاء فرهنگ ترافیک شهر شیراز توسط دانشگاه امیرکبیر تهیه و به تصویب وزارت کشور رسیده است، گفت: در این مطالعات ۳۰ بسته تعریف شده است که گام نخست آن در حوزه برنامه ریزی برای اجرای آموزش فرهنگ ترافیک در مدارس ابتدایی است که در این راستا تا آذر ماه جاری در ۱۳۰ مدرسه آموزش‌ها اجرا شده است.

این مقام مسئول گفت: در حوزه فرهنگ ترافیک باتوجه به شیوع بیماری کرونا، سه پارک فرهنگ ترافیک تعطیل بود، اما هم اکنون این پارک‌ها فعال است و پیش بینی می‌کنیم در سال آینده چهار پارک ترافیک ایجاد شود.

مشکلات مربوط به توقف رانندگانی که به صورت دوبله و سوبل در خیابان‌های شلوغ شهر شیراز توقف دارند از دیگر مشکلات ترافیکی شهر بود که معاون شهردار به آن اشاره کرد و گفت: در برخی خیابان‌های شهر شیراز شاهد سه لاین توقف خودرو هستیم و تنها یک لاین برای تردد و عبور و مرور وجود دارد.

شه‌دوست شیرازی ابراز کرد: عدم استفاده مردم از پارکینگ معضل دیگری است که در ترافیک شهر شیراز شاهد آن هستیم و متأسفانه در برخی موارد دیگر جرائم قانونی بازدارنده نیست.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز در ادامه سخنان خود به تشریح برخی از اقدامات اجرایی در ایام نوروز توسط سازمان پرداخت و گفت: پارسال۵۵۰ واحد پارکینگ به ظرفیت پارکینگ‌های سطح شهر اضافه شد و برای ایام نوروز سال ۱۴۰۲ بیش از هزار و ششصد پارکینگ برای خودرو‌ها پیش بینی شده است.

شه دوست شیرازی همچنین در خصوص محدودیت‌های ترافیکی راه‌های دسترسی به حرم مطهر احمد ابن موسی (ع) گفت: در این مسیر محدودیت‌های مختصری برای دسترسی بهتر شهروندان و میهمانان نوروزی در دستور کار است.

او گفت: بروز رسانی خط کشی معابر پیاده شهری، اختصاص شش دستگاه اتوبوس گردشگری رایگان برای میهمانان نوروزی و حتی استفاده شهروندان شیرازی از این اتوبوس ها، بخش دیگری از اقدامات سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری شیراز در ایام نوروز است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۷:۵۷ ۱۰ اسفند ۱۴۰۱
این آمار از جنس آماری است که وزیر کشاورزی را در مورد صادرات پیاز و گوشت گمراه کرد و حالا می گوید آمار اشتباه ما را به این روز انداخت با کدام روش أماری عدد 100000 بدست آورده اید
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۱:۳۹ ۰۹ اسفند ۱۴۰۱
اقای شه دوست چرا از خودروهای پارک شده حق پارک اخذ نمیشود
آخرین اخبار