دبیر کل انجمن اسلامی دانش آموزان کشور گفت: در تاما بازی‌های تشکیلاتی طراحی‌شده و به تقویت مهارت کار گروهی کمک می‌کند.

حسین تاریخی، دبیر کل اتحادیه انجمن دانش آموزان کشور،ضمن تبریک اعیاد شعبان و هفته امور تربیتی، گفت:جمهوری اسلامی ایران با انتخاب روز امور تربیتی از جانب معلمان باهنر و رجایی مطرح شد. امور تربیتی از بدو ایجاد  رویکرد خود را به همه اعلام کرد.

وی افزود: در وزارتخانه آموزش و پرورش تربیت و پرورش دانش آموزان بسیار مهم است.

او ادامه داد: ما آخرین اقدامی که در سال جاری انجام دادیم مدرسه انقلاب بود که تفاوت‌هایی در مقایسه با سال گذشته داشت.

تاریخی گفت: طبق بررسی‌های ما دانش آموزان متوسطه دوم بیش از پیش بینی های‌ما در نمایشگاه حضور یافتند و با انقلاب اسلامی آشنا شدند.

او ادامه داد: ما در سال جاری چند برنامه از جمله ایجاد مرکز تاما بود که دانش آموزان در این برنامه با انجام بازی‌های مهارت کار گروهی آشنا می‌شوند.

دبیر کل انجمن اسلامی دانش آموزی گفت: دیگر برنامه ما کافه ۵۷ بود در این برنامه گفتمان صمیمانه دانش آموزان را ایجاد کردیم. پس از کاهش کرونا، اردوها را برگزار کردیم. در این برنامه دانش آموزان به اردوهای مهارتی تفریحی می‌رفتند.

او ادامه داد: یکی دیگر از کارهایی که انجام دادیم ایجاد سامانه عقیق بود که حدود ۱۵هزار دانش آموز و ۴هزار مدرسه در کشور در آن ثبت نام کردند.

وی تصریح کرد: در سامانه عقیق این امکان فراهم شده تا دانش آموزان کار یک دیگر را مشاهده و ارزیابی کنند و نمره دهند. در سامانه عقیق رتبه بندی انجام شده است.

تاریخی اعلام کرد: در سال ۱۴۰۲ عموم دانش آموزان می‌توانند در سامانه عقیق ثبت نام کنند.

او گفت: باتوجه به مقارن بودن ماه مبارک رمضان با عید نوروز ما فعالیت‌های جهادی انجام نمی‌دهیم اما فعالیت قرآنی را انجام می‌دهیم تا از قرآن بیشتر بهره ببریم.

دبیر کل انجمن اسلامی دانش آموزان کشور گفت: دانش آموزان انجمن اسلامی هر ساله در کنکور رتبه‌های خوب و تک رقمی کسب می‌کنند.

وی با اشاره به اوج گرفتن فعالیت‌های اردویی در سال جاری اظهار کرد: ما قصد داریم فعالیت اردو را برای سال آینده تقویت کنیم. اولین مرکز تخصصی مهارتی تشکیلاتی «تاما» را در استان کرمان تا پایان سال افتتاح می‌کنیم. در تاما بازی‌های تشکیلاتی طراحی‌شده و به تقویت مهارت کار گروهی کمک می‌کند.

تاریخی اضافه کرد: الگوی تعالی دختران را امسال طراحی کردیم. دوره‌های آموزشی نیلوفرانه نیز به اجرا درآمد و همچنان امکان شرکت در این دوره‌ها فراهم است. در مجموع تلاش کردیم تمرکز جدی بر فعالیت‌های مدرسه‌ای داشته باشیم.

او گفت: اگر تربیت شش گانه برای ما مهم است باید اقتضائات آن را در زمان حضور بچه‌ها در مدرسه فراهم کنیم. تصمیمات و اقدامات خوبی در این زمینه در دست انجام است. زنگ پرورشی را در گذشته داشتیم که می‌توانست به عنوان فرصت خوبی مورد بهره‌ برداری قرار بگیرد.

او افزود: برخی مواقع عدم درک دقیق از اهمیت امور تربیتی موجب شده، دست بچه‌ها برای انجام فعالیت‌های تربیتی و پرورشی بسته شود. به نظر می‌رسد فهم عمیق از فعالیت‌های تربیتی هنوز عمومیت پیدا نکرده است. امیدارم با توجه به موکدات فراوان برای احیای امور تربیتی وضعیت بهبود پیدا کند. نگرانی‌هایی مبنی بر عقب ماندن از تحصیل مطرح بود اما به صورت عملی نشان دادیم که اتفاقا بچه‌هایی که در زمینه فرهنگی فعال هستند، عملکرد آموزشی خوبی نیز دارند. اگر میدان فعالیت فرهنگی را برای بچه‌ها باز نکنیم، زمان و این سرمایه را از دست می دهیم. باید تربیت شش ساحتی از شعار خارج شود و در برنامه‌های رسمی گنجانده شود.

دبیرکل انجمن‌های اسلامی دانش آموزان کشور با اشاره به  سند ۲۰۳۰ گفت: براساس گفته مسئولان آموزش و پرورش، اجرای سند ۲۰۳۰ منتفی شده و در دستورکار نیست و امیدوارم گفته دوستان دقیق باشد و در دستور کار نباشد.

تاریخی در پاسخ به پرسش دیگری درباره امنیت مدارس در پی اتفاقات اخیر مسمومیت دختران دانش آموز که امروز در شهرستان پردیس تکرار شد گفت: مسئولیتی درباره اتفاقات رخ داده ندارم که بخواهم پاسخی بدهم، اما پیگیری ما از استان‌ها نشان می‌دهد پیچیدگی‌اش بیش از یک اتفاق ساده نیست و مشخصا هدف تنبیه و تنزیل جایگاه دانش آموزان دختر در دستورکار نیست و به نظر می‌رسد موضوع فراتر از تحلیل‌های ساده باشد و امیدواریم دست اندرکاران بتوانند هرچه زودتر پاسخ دهند.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار