بانک جهانی اعلام کرد خسارت مستقیم زمین‌لرزه ترکیه تنها به ۳۴.۲ میلیارد دلار خواهد رسید.

بانک جهانی خسارت مستقیم زمین‌لرزه مهیب ترکیه را ۳۴.۲ میلیارد دلار و هزینه‌های بازسازی را تا دوبرابر این مقدار برآورد کرد.

«هامبرتو لوپز» مدیر دفتر بانک جهانی در ترکیه در گفتگو با خبرنگاران گفت که بر اساس برآورد‌های بانک جهانی، زمین لرزه‌های اخیر می‌توانند تولید ناخالص داخلی امسال ترکیه را که بین ۳.۵ درصد و ۴ درصد پیش بینی می‌شود به میزان دست کم پنجاه درصد کاهش دهند.

«آنا بیردی»، معاون رییس مجموعه بانک جهانی در اروپا و آسیای میانه اظهار کرد که وضعیت سوریه هم بسیار فاجعه بار است و بانک جهانی به زودی گزارش جداگانه‌ای درباره وضعیت سوریه منتشر خواهد کرد.

او افزود: برآورد ابتدایی از آسیب‌های زلزله در ترکیه که به ۳۴.۲ ملیارد دلار می‌رسد برابر با ۴ درصد از تولید اقتصادی این کشور در سال ۲۰۲۱ است، اما این برآورد شامل تبعات ثانویه و غیرمستقیم یا زلزله جدید این کشور نیست. همچنین بر اساس تجربه می‌توان گفت که نیاز‌های مالی بازسازی بین ۲ تا ۳ برابر زیان‌های مادی مستقیم برآورد شده است.

این زلزله بیش از ۴۴ هزار و ۳۰۰ کشته برجا گذاشت و گزارش بانک جهانی نشان می‌دهد که ۱.۲۵ ملیون شخص به دلیل خرابی کامل ساختمان‌ها یا آسیب‌های گوناگون بی سرپناه شده اند.

بانک جهانی از زمان وقوع زلزله یک ملیارد و هفتصد و هشتاد ملیون دلار به ترکیه کمک کرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار