مسئول قرارگاه جمعیت وزارت بهداشت گفت: پنجره جمعیتی کشور تا سال ۱۴۲۰ بسته می‌شود و فقط چند سال برای رهایی از این بحران زمان داریم.

جباری، مسئول قرارگاه جمعیت وزارت بهداشت در نشست قرارگاه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مهریز که با حضور دبیر ستاد ملی جمعیت کشور برگزار شد با بیان این که قانون جوانی جمعیت دارای ۷۳ ماده بوده که ۴۳ مورد آن مرتبط با وزارت بهداشت است، این وزارتخانه را یکی از گلوگاه‌های کنترل جمعیت در کشور توصیف کرد.

او افزود: پیش‌بینی‌ها حکایت از این دارد که تا سال ۱۴۲۰ پنجره جمعیتی کشور به رغم باز بودن پنجره کاری کشور، بسته می‌شود، بنابراین تنها پنج تا شش سال وقت برای رهایی از این بحران داریم.

مسئول قرارگاه جمعیت وزارت بهداشت با اشاره به وضعیت جمعیتی استان یزد اظهار داشت: اگر یزد در این زمینه غفلت کند، خیلی از لهجه‌های شیرین یزدی‌ها و آداب و رسوم این مردمان از بین می‌رود و ضرورت دارد که این موضوع نیز جدی گرفته شود.

جباری با بیان اینکه رویکرد وزارت بهداشت در حوزه سلامت، تلاش برای تسهیل‌سازی و ارائه خدمت کریمانه در حوزه ازدواج، باروری و بارداری و زایمان به مردم است، ادامه داد: با وجود تمام تلاش‌ها، هنوز هم در فضای عمومی کشور در زمینه باروری، بارداری و زایمان با مردم برخورد خوبی را شاهد نیستیم.

محمد دهقان بنادکی فرماندار مهریز نیز گفت: مشکل کاهش نرخ جمعیت در کشور، امری فرهنگی و برگرفته از تحولات نگرشی به موضوع فرزندآوری است و به این منظور باید به سیاست‌های جمعیتی ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری و قانون خانواده و جوانی جمعیت توجه ویژه داشت.

او تصریح کرد: در این قانون به مواردی همچون پویایی، جوانی جمعیت، افزایش نرخ باروری، رفع موانع ازدواج، تسهیل تشکیل خانواده و افزایش فرزند اشاره شده است و همه دستگاه‌ها باید برای تحقق این امر اقدام کنند.

دهقان بنادکی موفقیت در این طرح را مستلزم همکاری و تعامل همه دستگاه‌ها دانست و تصریح کرد: تمام دستگاه‌ها باید با برنامه‌ریزی و حمایت از جامعه هدف برای تحقق سیاست‌های کلی این قانون گام بردارند.

فرماندار مهریز اظهار داشت: مدیران ادارات شهرستان باید فعالیت‌ها را به صورت متمرکز آغاز و نسبت به پیگیری ازدواج افراد مجرد در ادارات با سیاست‌های تشویقی و حمایتی به راه‌های مختلف اقدام کنند.

دهقان بنادکی همچنین خواستار تحقق بسته‌های تشویقی مانند تسهیلات و مسکن خانوار‌های دارای فرزند سوم در سطح استان و کشور شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.