رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت:عقب افتادگی تاریخی در زیرساخت‌های تولید محصولات کشاورزی مازندران داریم.

حسن عنایتی کلیجی رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در اولین نشست هیأت مدیره دوره هشتم انجمن برنج ایران در موسسه تحقیقات برنج آمل ،گفت: عقب افتادگی تاریخی در زیرساخت‌های تولید محصولات کشاورزی مازندران داریم و نتوانستیم سرمایه‌گذاری خوبی در مهار و ذخیره‌سازی آب داشته باشیم.

او با بیان اینکه تولید برنج و مراحل پس از آن از موضوعاتی می باشند که بیشتر مورد توجه است،افزود:مازندران ظرفیت ویژه‌ای در تولید برنج دارد و باید به استمرار و پایداری برسد.

عنایتی شرایط اقلیمی در تولید برنج را بسیار تأثیرگذار دانست و گفن: امسال شاهد کاهش ۳۵ درصدی بارش‌ها در استان بودیم و لازم است تولید برنج را با این شرایط مطابقت و سازگاری دهیم.

او از نیاز تولید برنج به آخرین متد و روش‌های علمی خبر داد و گفت: داشته‌های جهاد کشاورزی مازندران باید بروزرسانی شود تا هم بهره‌وری را افزایش دهیم و هم عملکرد‌ها را بالا ببریم.

عنایتی افزود: در حوزه ارقام و بذر پیشرفت خوبی نداشتیم و بخش خصوصی هم نتوانست بخوبی پای کار بیاید و تامین بذر مناسب داشته باشد و اگر با همین منوال پیش برویم قطعا در دستیابی به اهداف با چالش مواجه خواهیم شد.

او  با بیان اینکه فناوری و تکنولوژی در تولید برنج مورد استفاده قرار گرفت اما در حد کفایت نیست و متناسب با قطعات زمین و شرایط اقلیمی استان نیست، گفت: تجارت و بازرگانی برنج از مواردی است که نیازمند بروزرسانی و سازگاری با شرایط بازار و تجارت جهانی است و با روش‌ها و افکار سنتی نمی‌توان در این زمینه موفق عمل کرد.

عنایتی افزود: اصلاح ساختار و برندسازی در حوزه بازار برنج انجام شد ولی اصلا مورد انتظار و کافی نیست و به هیچ وجه پاسخگوی نیاز و سلیقه بازار نیست.

او گفت:واردات برنج و ثبت سفارش این محصول مطابق با نیاز واقعی و درنظر گرفتن تولید داخلی نبود و بهمین خاطر در بازار این محصول در استان با چالش مواجه شدیم.

حسن عنایتی کلیجی افزود: تخلیط برنج هم در برخی مواقع باعث شد به برند و جایگاه برنج استان خدشه وارد شود که نیاز داریم با برندسازی مناسبت با این پدیده مقابله کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.