مسئول کمیته فنی مسابقات بین المللی قرآن درمورد شائبه‌های موجود در انتخاب گروه داوران این دوره از مسابقات بین المللی قرآن کریم، توضیحاتی داد.

در روز‌های گذشته و در جریان برگزاری سی و نهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم، شائبه‌هایی مبنی بر سلیقه‌ای بودن انتخاب داوران مطرح شد که مسئول فنی این دوره از مسابقات، این موضوع را تکذیب کرد.

در این دوره از مسابقات، ۵۲ شرکت‌کننده از ۳۳ کشور در دو بخش بانوان و آقایان حضور داشتند و ۲۲ داور ایرانی و ۱۰ داور خارجی از کشور‌های لبنان، بحرین، کویت، عراق، اردن، افغانستان، تاجیکستان و سوریه به ارزیابی شرکت‌کنندگان پرداختند.

کریم دولتی، مسئول کمیته فنی سی و نهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن ایران، درمورد شائبه‌های انتخاب گروه داوران در این دوره از مسابقات بیان کرد: به طور طبیعی، باید افرادی که چنین شائبه‌ای را مطرح کردند دلایل خود را مطرح کنند. ابتدا به ۶ نفر از اساتیدی که با خارج از کشور ارتباط مستمری دارند پیشنهاد دادیم و کمیته علمی و فنی ستاد عالی مسابقات که متشکل از ۱۴ نفر از اساتید قرآنی و افرادی هستند که بر اساس رأی شورای معین ستاد عالی انتخاب شدند، نظر خود را ارائه کردند و سر انجام، اقدامات لازم بر اساس آمادگی داورانی صورت گرفت که اسم آن‌ها مطرح شده بود.

به گفته دولتی، طبق آن چه که در سال گذشته و حتی یکی دو سال قبل از آن هم اتفاق افتاد برای هر رشته، از یک داور خارجی و دو داور داخلی دعوت کردیم و برای عنوان ناظر عالی در بخش برادران هم، از اساتید بین المللی و صاحب نام دعوت کردیم و سرانجام، خروجی کار، بر اساس دیدگاه‌ها و آمادگی داوران محترم اتفاق افتاد.

مسئول کمیته فنی سی و نهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن ایران، درمورد شاخصه انتخاب داوران ادامه داد: داشتن سابقه متناسب، خوش نامی و تسلط داوران و تخصص در رشته‌های خودشان و هماهنگی و پذیرش آن‌ها درمورد آیین نامه مسابقات از شاخصه‌ها و ملاک‌های اصلی انتخاب داوران خارجی بوده است و در همه ادوار گذشته، داورانی هم در مسابقات بین المللی داشتیم که آن‌ها به هیچ عنوان با آئین نامه ما ارتباط برقرار نمی‌کردند و این طور نبوده است که داوران دوران گذشته، به آئین نامه ما تسلط کافی را داشته باشند.

او گفت: طبیعتاً ترجیح می‌دهیم اگر داوری قرار است به عنوان داور، در این مسابقات بین المللی حضور داشته باشد و به ارزیابی اجرا‌ها بپردازد بیشترین هماهنگی را با آئین نامه مسابقات ما داشته باشد و علتش هم این است که آئین نامه ما مفصل‌ترین آئین نامه مسابقات بین المللی کشور‌های مختلف است تا جایی که آئین نامه حداقل، حدود ۱۰ مسابقه بزرگ دنیا را مورد ارزیابی قرار دادیم و متوجه شدیم آئین نامه ما بیشترین توضیح و ارزیابی به شرکت کنندگان را ارائه کرده است. از اینرو، داوری که نمی‌تواند چنین ارتباطی را با آئین نامه برقرار کند در جریان مسابقه هم ممکن است مشکلاتی را برای شرکت کنندگان و روند کلی مسابقه به وجود آورد.

دولتی افزود: این طور نیست که بگوییم حتماً باید از شرق یا غرب آسیا و یا از کشور‌های عربی و غیر عربی داور داشته باشیم. چون اقتضائات سال‌های مختلف با هم فرق دارند و در گزینه ها، هم داور از اندونزی و هم از بنگلادش داشتیم، ولی متأسفانه، روند هماهنگی با بضاعت اوقاف و نهاد‌های رسمی آن کشور‌ها و پاسخ دهی آن‌ها و همچنین، طولانی شدن تهیه ویزا به گونه‌ای پیش رفت که متأسفانه، نتوانستیم داوری از آن کشور‌ها داشته باشیم و امیدوار هستیم با سرعت گرفتن انتخاب داوران در سنوات آینده چنین مسائلی به وجود نیاید و بیشتر، تنوع در ملیت‌های داوری را داشته باشیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار