معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت در اصفهان گفت: با افزایش تولید، تا سال ۱۴۰۴ درآمدهای صنعت پتروشیمی کشور به درآمدهای نفتی می‌رسد.

هوشنگ فلاحتیان، معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت در نشست عمومی جامعه اسلامی مهندسین استان اصفهان به مناسبت روز بزرگداشت خواجه نصیر الدین طوسی با بیان اینکه در دولت سیزدهم تمام بانک‌ها به کار گرفته شدند، اظهار کرد: به ۶۰ واحد پتروشیمی برنامه‌ای دادیم تا ظرفیت تولید از ۹۴ به ۱۵۰ میلیون متر مکعب افزایش یابد، در صورت عملیاتی شدن این موضوع تا سال ۱۴۰۴، درآمد‌های بخش پتروشیمی کشور به بخش نفتی تنه خواهد زد.
او تصریح کرد: با تلاش‌های صورت گرفته در ۴ دهه گذشته، درآمدهای ارزی در حوزه اقتصاد غیرنفتی افزایش و قابل رقابت با حوزه نفتی شده است.

معاون وزیر نفت افزایش شمار دانش‌آموختگان دانشگاهی از ۴۰۰ هزار نفر در ابتدای پیروزی انقلاب به ۱۴ میلیون نفر در دوره کنونی را گواهی بر ظرفیت‌های نیروی انسانی کشور دانست و گفت: نقش ما در تولید علم جهان کمتر از یک دهم درصد بود و حالا به ۲ درصد رسیده؛ در زمینه مهندسی جزو شاخص‌ترین کشور‌ها و از معدود کشور‌هایی هستیم که نیروگاه می‌سازیم، این در حالی‌ است که از بخش ناچیزی از ظرفیت خود را استفاده می‌کنیم.

فلاحتیان ادامه داد: با تکیه بر نیروهای داخلی، فاز ۱۱ پارس جنوبی را که شرکت‌های خارجی توتال و شِل رها کردند با همه پیچیدگی‌ها به تولید رساندیم؛ ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه ظرفیت تولید نفت داریم، در برنامه هفتم با ارتقای توان تولید در بخش نفت و گاز، در کمترین حالت ۱۲۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده‌‌ایم.

او با اشاره به اینکه ایران با داشتن یک درصد از جمعیت جهان، ۷ درصد از ذخایر معدنی دنیا را دارد افزود: با احتساب ذخایر زیرزمینی جزو سه کشور برتر دنیا هستیم، در عین حال، در رده نخست کشور‌هایی قرار داریم که از منابع انسانی و ذخایر خود به خوبی استفاده نمی‌کنیم.
او یادآور شد: اگر اراده کنیم، توانایی ساخت هر چیزی را داریم اما متاسفانه خیلی پر مصرف هستیم؛ کشورهای‌ چین، هند، روسیه، آمریکا و اتحادیه اروپا بر خلاف ما در مصرف انرژی سیر نزولی داشته اند.


معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت گفت: سندی در وزارت نفت برای چشم‌انداز سال ۱۴۲۰ تهیه شده، که نشان می‌دهد اگر ما با همین وضع به مصارف خود ادامه دهیم، بو مشکل منابع مواجه می‌شویم.
فلاحتیان افزود: متاسفم این آمار را اعلام می‌کنم اما از یک میلیارد مترمکعب گاز تولیدی در کشور، ۸۵۰ میلیون متر مکعب آن تبدیل به گاز طبیعی و از این میزان حدود ۶۸۰ میلیون متر مکعب در بخش خانگی مصرف می‌شود.

او اضافه کرد: اگر بازدهی خود را بالا ببریم و مصارف را کم کنیم، امکان صادرات بیشتر فراهم خواهد شد و بهتر می‌توان به مشکلات معیشتی مردم رسیدگی کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.