از ابتدای امسال تاکنون سه میلیون و ۶۵۰ هزار سر نوبت دام سبک و سنگین در استان کرمانشاه، مقابل تب برفکی واکسینه شدند.

شاهرخ یارویسی معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت : سه میلیون و پانصد هزار نوبت سر دام سبک و ۱۵۰ هزار نوبت سر دام سنگین واکسینه شدند.

شاهرخ یارویسی با بیان اینکه تب و بی اشتهایی، لنگش، زخم دهان و سم از علائم ابتلاء به بیماری بیماری تب برفکی دردام‌ها است گفت: علاوه بر واکسیناسیون، رعایت بهداشت، انجام ضدعفونی‌های دوره‌ای در دامداری ها، جلوگیری از تردد‌های غیر ضروری خودروها، افراد و دام‌ها به دامداری‌ها از راه‌های پیشگیری بیماری تب برفکی است.

وی با اشاره به اینکه بیماری تب برفکی از بیماری‌های بومی کشور ما است و در صورت انتشار در جمعیت دامی، خسارات قابل توجهی را به بار می‌آورد گفت: متاسفانه سویه‌ای اگزونیک در بعضی از کشور‌های همسایه شیوع پیدا کرده است و دامداران در رعایت شرایط قرنطینه‌ای و بهداشتی باید جانب احتیاط را رعایت کنند.

یارویسی افزود: از ابتدای اسفند ماه ورود و خروج دام زنده از استان به استان‌های های دیگر تا اطلاع بعدی ممنوع است و در صورت نیاز، ورود یا خروج لاشه کشتار شده دام در کشتارگاه‌ها با نظارت بهداشتی و شرعی دامپزشکی و برابر ضوابط قانونی بلا مانع است.

معاون سلامت دامپزشکی استان کرمانشاه به دامداران توصیه کرد در صورت مشاهده موارد مشکوک بیماری تب برفکی به نزدیک‌ترین اداره دامپزشکی محل سکونت خود مراجعه و یا با سامانه ۱۵۱۲ اداره کل دامپزشکی تماس بگیرند .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.