توسعه روابط با همسایگان از راهبرد‌های آذربایجان شرقی

استاندار آذربایجان شرقی توسعه مناسبات و همکاری‌های متقابل با کشور‌های همسایه را از راهبرد‌های اصلی استان عنوان کرد.

آقای عابدین خرّم در دیدار با معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه از اقدامات و برنامه‌های استان آذربایجان شرقی برای تحقق اهداف دولت در حوزه دیپلماسی مرزی و توسعه روابط با همسایگان سخن گفت و بر لزوم برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری‌های بنیادین در مناطق مرزی استان با اولویت توسعه کشاورزی و گردشگری تاکید کرد.

وی با اشاره به اینکه نشست‌های دستگاه دیپلماسی کشور با فعالان تجاری و اقتصادی استان همواره مفید و مثبت بوده است خاطرنشان کرد: بعد از تاکید رئیس جمهور بر توسعه روابط با همسایگان استان آذربایجان شرقی در حوزه دیپلماسی منطقه‌ای بسیار فعال بوده و نشست‌ها و رایزنی‌های متعددی با سفرای کشورمان در کشور‌های همسایه داشته‌ایم.

وی افزود: در سایه تلاش‌های صورت‌گرفته مبادلات کالا و تردد بار و مسافر در مرز‌های جلفا و نوردوز نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد رشد داشته و ادامه این روند از اولویت‌ها در تعامل با همسایگان است.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به سیاست‌های توسعه کشاورزی در مناطق مرزی گفت: حدود ۳۰ هزار هکتار کشت مکانیزه در مناطق مرزی استان را در برنامه داریم که اگر اتفاق بیافتد تاثیر بسزایی در تغییر چهره این مناطق خواهد داشت.

آقای خرم از انعقاد قرارداد احداث جاده ۸۰ کیلومتری ورزقان به مرز نوردوز خبر داد و گفت: این مسیر در صورت بهره برداری، امن‌ترین جاده ارتباطی کشورمان با ارمنستان خواهد بود که مجتمع مس سونگون ۱۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای آن اختصاص داده است.

آقای صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه نیز در این دیدار توضیحاتی درباره برنامه‌های کشورمان برای توسعه روابط با جمهوری‌های آذربایجان، ارمنستان و گرجستان ارائه کرد.

توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای و ریلی با کشور‌های همسایه و درخواست برخی از آنان برای سوآپ برق و گاز از طریق خاک کشورمان از موضوعات مورد اشاره در این باره بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.