این دانش آموزان پس از تعطیلی مدرسه شهید رجایی چاهان به وسیله موتورسیکلت در حال بازگشت به روستای کوراندپ بودند.
«مجیب حسنی» در این خصوص اضافه کرد: این دانش آموزان هر روز مسیر ۱۰ کیلومتری روستای چاهان به کوراندپ را با موتور سیکلت طی میکردند تا به کلاس درس برسند.
وی بر تامین حداقل ۲۵۰ مینیبوس و ون استاندارد برای جابجایی دانشآموزان در بخشهای مرکزی، بنت و آهوران تاکید کرد و افزود: نباید دانشآموزان با وانت یا موتورسیکلت شخصی تردد کنند و شاهد حوادث ناگوار باشیم.
فرماندار نیکشهر همچنین ساخت حداقل ۶۰۰ کلاس درس در سطح شهرستان نیکشهر و ساخت حداقل ۲۰ مدرسه شبانهروزی در مراکز دهستانها و مناطق پرجمعیت تاکید و بر استخدام و بکارگیری حداقل ۶۰۰ تا ۷۰۰ معلم جدید برای رسیدن به استانداردها را خواستار شد.
حسنی ادامه داد: سرانه فضای آموزشی در مجموع شهرستان نیکشهر (بخش مرکزی، بنت و آهوران) دو متر مربع به ازای هر دانشآموز است که در مقایسه با استاندارد هشت متر مربعی کشور، ۶ مترمربع عقب است؛ با این حساب، ۶۰۰ تا ۷۰۰ کلاس درس جدید باید ساخته شود که نیازمند مشارکت خیران و کمکهای دولتی هستیم.
فرماندار نیکشهر با بیان اینکه یکی از موانع بکارگیری سرویس استاندارد مدارس عدم امکان دایر کردن سوخت برای دستگاههای سنگین جدید در استان است، افزود: متاسفانه مصوبه کمیسیون سوخت استان سیستان و بلوچستان مانع دایر شدن سوخت دستگاههای سنگین و بالاخص مینیبوسها در نیکشهر شده و نمیتوانیم برای جابجایی دانشآموزان از مینیبوس و ون استفاده کنیم.
مدیر آموزش و پرورش نیکشهر گفت: سرویس طرح روستا مرکزی یکی از مهمترین مشکلات در کل منطقه جنوب بلوچستان است، چون هزینه اندکی برای هر سرویس از سوی آموزش و پرورش پرداخت میشود و نمیتوانیم قیمت واقعی اجاره یک سرویس را با توجه به شرایط اقتصادی و گرانیها و تورم پرداخت کنیم؛ برای همین، هیچکس تمایل چندانی برای جابجایی دانشآموزان ندارد.
«ساره باور» افزود: به هر سرویس مدرسه از یک میلیون تومان و تا دو میلیون تومان بسته به تعداد دانش آموز و مسیر رفت و برگشت پرداخت میشود که این هزینه واقعا کم هست و اکثر سرویس مدارس بصورت مشارکتی فعالیت میکنند که به این ترتیب، ماهاانه ۱۰۰ هزار تومان برای هر دانشآموز تمام میشود.
مدیر آموزش و پرورش نیکشهر ادامه داد: ۴۳ سرویس مدرسه در بخش مرکزی نیکشهر فعالیت میکنند که شامل ۳۱ وانت و ۱۲ مینیبوس است که هر مینیبوس توانایی جابجایی ۱۶ تا ۲۱ نفر دانشآموز را دارند و روزانه فاصله پنج تا ۳۷ کیلومتر را برای جابجایی دانش آموزان طی میکنند.
وی گفت: بخاطر برخی حوادث رانندگی اتفاق افتاده در سالهای گذشته آموزش و پرورش مجاز به عقد قرارداد با وانت بارها نیست و بابت جابجایی دانش آموزان به خود دانش آموز مبلغ ۱۰۰ هزار تومان ماهاانه پرداخت میکنیم تا به وانت بار بابت اجاره جابجایی بدهد.
باور تصریح کرد: اجاره هر مینیبوس، چند برابر هزینه فعلی است و هیچکس حاضر نیست با دو میلیون تومان در ماه، دانشآموزان را جابجا کند؛ در این باره فرمانداری هم مشارکت کرده و مقداری سوخت به سرویس طرح روستا مرکزی اهدا میکند.
مدیر آموزش و پرورش نیکشهر با اشاره به اینکه یک هزار و ۳۰۷ دانش آموز (۸۶۲ دختر و ۴۴۵ پسر) در مقطع متوسطه اول و دوم با ۴۳ سرویس طرح روستا مرکزی جابجا میشوند، خاطرنشان کرد: درخواست میشود برای افزایش ایمنی دانشآموزان و کاهش خطرات و درد و رنج دانشآموزان، ۷۳ ون و مینیبوس اختصاص پیدا کند تا دانشآموزان را روزانه جابجا کنند.
باور بر تاسیس مدرسه شبانه روزی در مراکز دهستانها و مناطق پرجمعیت شهرستان نیکشهر شامل چاهان، هیچان، کوچینک، مهبان، داروکان، هنزم زیردان، نیکوجهان تاکید و خاطرنشان کرد: وقتی مدارس شبانه روزی ساخته شود میتوان پوشش حداکثری دانشآموزان برای تحصیل را با خیالی آسوده داشت.
وی بر افزایش اعتبارات طرح روستا مرکزی و توجه به افزایش سرانه فضای آموزشی به ازای هر دانش آموز از سه متر فعلی به هشت مترمربع استاندارد کشور در کوتاه مدت تاکید کرد و گفت: ۱۳ مدرسه کانکسی (کلاس پیش ساخته آهنی) نیازمند توجه فوری برای استانداردسازی است و ساخت حداقل ۲۰۰ تا ۳۰۰ کلاس درس شبانه روزی و مدرسه در روستاها که کمبود کلاس دارند نیز جزو نیازهای فوری است.
وی ادامه داد: هم اینک چالش جدی در سرویس مدرسه طرح روستا مرکزی در شهرستان نیکشهر وجود دارد که به دلیل عدم وجود آسفالت در محورهای روستایی است که اکثر مسیرها و جادههای خاکی، سنگلاخ و کوهستانی و راههای رودخانهای و مالرو است که باید روزانه مردم تردد کنند و این مسیرها هزینهها را چند برابر کرده است.
مدیر آموزش و پرورش نیکشهر گفت: بخش مرکزی نیکشهر ۱۶ هزار و ۷۱۰ دانش آموز دارد که در ۱۷۰ مدرسه با ۷۲۰ کلاس درس مشغول به تحصیل هستند و یک هزار و ۲۴ نفر معلم کار تعلیم و تربیت آنان را برعهده دارند.