معاون سواد آموزی قم با اشاره به حوادث اخیر در مدارس بر اهمیت و جایگاه سواد رسانه ای در بین دانش آموزان در تشخیص اخبار درست از نادرست تاکید کرد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا قاسمی نیا،معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم در خصوص حوادث اخیر در مدارس استان در یادداشتی آورده است:درحوادث و اتفاقات پیش آمده درتعدادی از مدارس استان قم که از نهم آذرماه به وقوع پیوسته است جدای از آن که عامل انسانی یا غیرانسانی دخالت داشته باشد،آن چیزی که حواس وفرصت‌هایی را از خانواده‌ها و دانش آموزان و مسئولان تصرف کرد و برمتن حوادث غالب و تهاجم نمود اخبار شایعات بی اساس وگمانه زنی‌ها واحتمالاتی  است که در کنارپیگیری ها و اقدامات متعددی که انجام شد، هر روز با رنگ و نقشی خود را نشان داد.

البته که خانواده‌ها و دانش آموزان مبتلا به این عوارض وحتی همسالان و دوستان و آشنایان آنان نیز خواه ناخواه دربرابر حوادث پیش آمده نگران ومضطرب می‌شوند و می توان اذعان داشت که طبیعی است وخودمان را باید جای آنان فرض کنیم وسزاوار نیست که مورد شماتت و یا طعنه قرار دهیم.

نکته‌ای که بایدبه آن توجه شودنقش اثرگذار رسانه‌ها اعم از دوست و معانداست که برهیچ فردی وشخصی پوشیده نیست.

اکنون پرسش این است:که جایگاه رسانه‌ای وزارت آموزش وپرورش نه روابط عمومی‌ها!؛ بلکه به طورعام درخصوص سوادرسانه در آموزش‌های کاربردی درنظام آموزشی کجا هستیم؟!

آیا به آموزش کاربردی سوادرسانه درمیان دانش آموزان؛ والدین؛ مدیران؛ متولیان وعوامل اجرایی وآموزشی مدارس توجه شده است؟!

آیا در عصر تهاجم امپراطور رسانه‌ای؛ بلوغ مهارتی وشناختی و مبارزه با آن را پیداکرده ایم؟! بایدازگذشته عبرت بگیریم وبرای آینده مهیا شویم!

از زحمات مسئولان ومدیران خدوم آموزش وپرورش تشکر و قدردانی  و پیشنهاد می شود وزارت محترم آموزش وپرورش نسبت به ایجاد قرارگاه رسانه‌ای در ابعاد مختلف و با عضویت کارشناسان خبره و آگاه و با آمادگی دربرابر جنگ‌های نوظهور و ترکیبی اقدام کند و بدانیم به هرمیزان از منابع انسانی و مالی به این امر اختصاص داده شود هزینه نیست، بلکه سرمایه گذاری و مهم تر این که پیشگیری از هدر رفت سرمایه ها می باشد و باید دیده بانانی بیدار به رصد تهاجمات و تکنیک و تنوع رسانه‌ها بپردازند و در زمان‌ها و لحظه‌های نیاز؛ با اطلاع رسانی و هشدار و حضور به موقع درصحنه‌های ملی و پشتیبانی از استان‌ها را داشته باشند. و با تمام تجهیزات وعده وعُده به پیگیری اصل موضوع و متن حادثه و دفع و رفع آن صرف شود.

باعنایت به این که بزرگ‌ترین دستگاه اجرایی کشور آموزش وپرورش می‌باشد و با جمعیت کثیری از جامعه ارتباط دارد امید است به این پیشنهاد توسط سیاستگذاران وبرنامه ریزان و مدیران عالی وزارت توجه گردد  و لزوم آموزش و یادگیری سواد رسانه را برای همه سطوح و دوره ها و مقاطع تحصیلی و پایه‌ها و والدین باورکنیم و از امروز، به قول معروف درمواجهه باخطرات وسوانح وبحران‌ها، ازیک سوراخ بار‌ها گزیده  نشویم! و برای خنثی سازی سایر روایات رسانه‌ها ودست‌ها ونیز رسواسازی عوامل انسانی با سرعت عمل و فعالانه و با داشتن برنامه عملیاتی درمواقع اضطراری و با اقدامات کاهشی و آمادگی و واکنشی وبازیابی در قبل و حین و بعداز هر بحران و مخاطره و حادثه، روایت اول دراختیار ماباشد! و بر آن‌ها غالب شویم!

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار