سردار مهری در مازندران از کشف ۱۷ هزار و ۵۰۰ قلم شی ء تاریخی در کشور خبر داد.

سردار حسن مهری فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری امروز چهارشنبه ۳ اسفند در مراسم رونمایی از کارت ویژه ضابط دادگستری وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی در مازندران، گفت: ۱۷ هزار و ۵۰۰ قلم شی ء تاریخی امسال در کشور کشف شده است.

او با بیان اینکه یگان حفاظت میراث فرهنگی به صورت کلی از ۳۵ هزار اثر ثبت ملی در کشور محافظت می‌کند، افزود: ۲۷ اثر ثبت جهانی داریم که با کمک نهاد‌های بین المللی محافظت می‌شوند.

سردار مهری گفت: در هزار و۲۱۶ حوزه نیرو‌های ما مستقر هستند و از آثار میراثی کشور در ۳۱ رده استانی و ۴۳۵ رده شهرستانی محافظت می‌کنند. همچنین در کشور ۲۶۰ پایگاه حفاظتی وجود دارد.

او افزود: راهبرد‌هایی در موضوع حفاظت از آثار تاریخی برای پیگیری کیفری و غیر کیفری اتخاذ شده و در این حوزه اقدامات مناسبی در دست انجام است که امیدواریم به نتایج مثبت مندرج شود.

سردار مهری شماره ۰۹۶۶۲ را سامانه ارتباط عمومی برای موارد میراثی از سوی مردم اعلام کرد و افزود: پیشگیری کم هزینه‌ترین کار است و هدف ما کاهش هزینه‌های ارتکاب جرم است.

او با بیان اینکه برابر قانون ساخت، نگهداری و فروش فلزیاب‌ها جرم و منوط به داشتن مجوز میراث فرهنگی است، گفت: تلفات حفاری‌های غیرمجاز بسیار است به گونه‌ای که در سه سال گذشته ۴۰ مورد فوتی داشتیم.

سردار مهری با بیان اینکه سالانه حدود ۶۰۰ دستکاه فلزیاب توقیف می‌شود، افزود: انبار‌های ما از دستگاه‌های ضبط شده پر شده است و ما این مساله را به زودی تعیین تکلیف خواهیم کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.