پیمان استارت نو برنامه‌ هسته‌ای آمریکا و روسیه را محدود می‌کرد، حال با تعلیق این پیمان، نگرانی‌ها درباره آغاز یک رقابت هسته‌ای افزایش یافت.

پیمان راهبردی تسلیحاتی که برای نخستین بار بین بوش رئیس جمهور سابق آمریکا و گورباچوف در سال ۱۹۹۱ امضا شد، بخشی از چارچوب هسته‌ای بود که تا امروز تمدید شده است. باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا و دیمیتری مدودوف رئیس جمهور سابق روسیه در سال ۲۰۱۰ پیمان استارت نو را امضا کردند (که جایگزین آن پیمان بود).

به گزارش الجزیره، بر اساس این پیمان، آمریکا و روسیه، صاحبان ۹۰ درصد از سلاح‌های هسته‌ای دنیا، زرادخانه‌های خود را به حداکثر ۱۵۵۰ کلاهک مستقر و موشک‌های دوربرد را ۷۰۰ فروند در هر دو طرف محدود می‌کند. هر دو طرف برای اطمینان یافتن از پایبندی طرف مقابل به این پیمان هر سال ۱۸ مرتبه می‌توانند از طرف مقابل بازرسی انجام دهند. البته این بازرسی‌ها ابتدا به علت کووید و بعد در نتیجه وخیم شدن روابط این دو کشور در پی حمله روسیه به اوکراین متوقف شد. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز سه شنبه در مسکو اعلام کرد در پاسخ به اقدامات خصمانه آمریکا، عضویتش در این پیمان را تعلیق می‌کند.

سال‌ها است که روابط هسته‌ای آمریکا و روسیه آسیب دیده است. آمریکا در سال ۲۰۰۲ از پیمان ضدموشکی و در سال ۲۰۱۹ از پیمان سلاح‌های میان برد هسته‌ای خارج شد و روسیه را متهم کرد که موشک‌های کروزی را توسعه داده است که مفاد این پیمان را نقض کرده است.

 به نظر می‌رسد آخرین همکاری دو جانبه میان آمریکا و روسیه برای مدیریت کردن سلاح‌های هسته‌ای را از دست رفته و ممکن است یک رقابت تسلیحاتی در راه باشد. به علت وجود این پیمان و بازرسی‌های ناشی از آن و نیز اطلاعاتی که دو کشور از یکدیگر به دست می‌آوردند، این رقابت تسلیحاتی وجود نداشت. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار