کارشناس آمریکایی می گوید آمریکا زیر فشار تورم اقتصادی از فروش تسلیحات خود راضی است و کشورهای غربی زیر فشار واشنگتن نتوانستند به جنگ پایان دهند.

یک سال از آغاز جنگ اوکراین می‌گذرد؛ جنگی که بسیاری پیش بینی می‌کردند به احتمال زیاد غرب یعنی کشور‌های اروپایی و آمریکا در آن پیروز خواهند شد چرا تصور بر این بود با اعمال تحریم‌های شدید و کمرشکن شاید توان ایستادگی و مقاومت از روسیه گرفته شود و توان ادامه این جنگ را نداشته باشد.

اما حالا خلاف آن اتفاق افتاده است. تحریم‌های شدید سیاسی و اقتصادی کشور‌های اروپایی و آمریکا علیه روسیه نه تنها از توان نظامی و استراتژیک این کشور نکاست که حالا به چاقویی دو لبه تبدیل شده که غربی‌ها را گرفتار کرده و در بحران مالی شدیدی گرفتارشان کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان در مصاحبه با استفان والت؛ استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل ژئوپلیتیکی از نیومکزیکوی آمریکا مصاحبه‌ای انجام داده و به بررسی زوایای دقیق این موضوع پرداخته است.

-جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا علی رغم تمام انتقاد‌های موجود چرا در آستانه یک سالگی جنگ اوکراین به صورت غیرمنتظره‌ای به کی‌یف سفر کرد؟

استفان والت: حضور یک باره جو بایدن در اوکراین و سفر او به این کشور در حالی که نه شرایط این سفر فراهم بود و نه از لحاظ سیاسی چندان استقبالی از سوی حزب مخالف از این اقدام انجام شد، به خوبی نشان می‌دهد که آمریکا به دنبال افزایش حمایت‌های خود از اوکراین و دامن زدن به شعله اختلاف‌ها و فروش سلاح‌های خود است. آماری که به تازگی در خود آمریکا منتشر شده به خوبی نشان می‌دهد که واشنگتن و تمامی شرکت‌های اسلحه سازی بزرگ در این کشور از این جنگ سود زیادی به جیب زدند و سلاح‌های خود را توانستند با قیمت‌های خوبی به فروش برسانند. این شاید به نظر منطقی باشد که بایدن در چنین شرایطی که اوضاع اقتصادی جهان زیر تورم بالا تحت فشار است به هیچ عنوان از پیشنهاد برای مذاکرات صلح و تلاش برای پایان دادن به این جنگ استقبال نکند.

روسیه اوکراین

-آیا پیش بینی‌ها و برنامه ریزی‌های غربی‌ها برای جنگ اوکراین به خوبی پیش می‌رود؟ روند این جنگ همان طوری است که پیش بینی شده بود؟

استفان والت: به هیچ عنوان این طور نیست. غربی‌ها اگر فشار آمریکا نبود خیلی وقت بود که به این جنگ پایان داده بودند. این آن چیزی نبود که انتظارش را داشتند. آن‌ها تصور می‌کردند با رو کردن سلاح‌های خود و کمک‌های تسلیحاتی شدید به دولت زلنسکی می‌توانند روسیه را از پای در بیاورند، ولی تمام این محاسبات اشتباه از کار درآمد. افزایش تحریم‌ها بر مسکو بیشتر از اینکه دولت پوتین را فلج کند برای غربی‌ها گران تمام شد. موجب اعتصاب‌ها و اعتراض‌هایی که این روز‌ها در انگلیس و فرانسه به راه افتاده یکی از دلایل همین تحریم هاست. اروپا امروز به خاطر اصرار آمریکاست که به سیاست‌های تحریمی خود اصرار دارد وگرنه در داخل بازتاب این تحریم‌ها بسیار بیشتر از فشار بر پوتین در روسیه است.

-دلیل شکست سیاست‌های غربی در قبال روسیه در این یک سال از جنگ چیست؟

استفان والت: غربی‌ها به ویژه آمریکا تصور درستی از توانایی‌های خود ندارند و در آغاز جنگ اوکراین هم خیلی به داشته‌های خود اعتماد داشتند آن‌ها فکر می‌کردند سلاح‌هایی که دارند می‌تواند روسیه را از پای در بیاورد، اما عملاً این اتفاق نیافتاد. لوله گاز استراتژیک نورد استریم شاید قدرتش بیشتر از تانک‌های آلمان و انگلیس باشد. روسیه با قطع صادرات گاز به اروپا می‌تواند آن‌ها را فلج کند و رسماً در کشور خودشان آن‌ها را شکست دهد. کما اینکه این اتفاق در این یک سال افتاد. حالا این فشار‌ها به جایی رسیده که اوکراین از قصد خود که تا این حد به آن پافشاری داشت کوتاه آمده و اعلام کرده قصد ندارد دیگر عضو ناتو باشد و ناتو هم متقابلاً گفته آمادگی به عضویت گرفتن کی یف را ندارد. این یعنی اوکراین و متحدانش به صورت ضمنی شکست در جنگ را پذیرفته اند و می‌دانند در نهایت باید از مواضع خود کوتاه بیایند. این جنگ بیشتر از اینکه جنگی میان اوکراین و روسیه باشد یک جنگ نیابتی میان آمریکا و روسیه است. نبردی برای قدرت نمایی میان دولت‌ها که در طول سال‌ها با لفاظی تلاش کرده بودند که قدرتنمایی کنند. ولی حالا این داستان وارد زمین نبرد شده و یک سال هم از آن می‌گذرد.

اوکراین

-شما به اشتباه بودن محاسبات در این جنگ اشاره کردید. کمی بیشتر در مورد این اشتباهات محاسباتی توضیج بدهید کجای کار بعد از یک سال اشتباه بود.

استفان والت: این اشتباه دو طرفه بود. من معتقدم هر دو طرف غرب و روسیه تصور دیگری از این جنگ داشتند. آن‌ها فکر می‌کردند معادلات به صورت دیگری پیش برود. روسیه هرگز تصور نمی‌کرد دولت زلنسکی بتواند تا این حد از خودش مقاومت نشان دهد. در ابتدای جنگ حرف از یک ماه یا دو ماه بود. ولی حالا بعد از دوازده ماه زلنسکی همچنان از مواضع خود دفاع می‌کند و تا حد توان گرچه از راه‌های مختلف در حال ایستادگی در قبال روس هاست. از آن طرف هم غربی‌ها تصور می‌کردند می‌توانند روسیه را در مدت کوتاهی با اعمال تحریم‌های مختلف و تحت فشار قرار دادن از پای در بیاورند. در این یک سال آن‌ها از انواع ابزار‌ها استفاده کردند تا روسیه را عقب بزنند، ولی این اتفاق تا به امروز که حادث نشده است؛ و من تصور می‌کنم که حالا بعد از یک سال که بسیاری از توان غربی‌ها کاسته شده دیگر هم اتفاق نخواهد افتاد. من به شدت معتقدم اگر هر دو طرف روس و غربی معادلات را درست تر کنار هم می‌چیدند شاید این جنگ هرگز به راه نمی‌افتاد، چون هر دو طرف ابزار‌هایی در اختیار دارند که می‌تواند برای طرف مقابل دردسرساز باشد.

استفان والت متولد ۲ ژوئیه ۱۹۵۵ کارشناس سیاسی، و استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه هاروارد اهل ایالات متحده آمریکا است. او از مدافعان رویکرد واقع گرایی تدافعی است و نظریات پیشگیری از جنگ‌های گسترده وی نیز از موارد بحث انگیز کنونی آکادمیک محسوب می‌شود. وی همچنین ستون نویس نشریه فارن پالیسی است که اخیراً مقاله او در مورد جنگ اوکراین سر و صدای زیادی به پا کرده است. او یکی از اساتید دانشگاه هاروارد با رویکرد ضداسرائیلی است و کتاب او با عنوان "لابی اسرائیل و سیاست خارجی آمریکا" در این زمینه نوشته شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۵ ۰۷ اسفند ۱۴۰۱
سرمایه داران اروپایی کلا زیر سلطه فراماسونهای صهیونیسمی یهودی آمریکایی میباشند یعنی به نوعی استعمار
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۷:۵۱ ۰۶ اسفند ۱۴۰۱
بسیارساده لوحانه است که بعدار قرنها استعماروسلطه گری اروپاییها وآمریکا وروش جدید انقلابهای مخملی درتمام دتیا بخصوص درمرزهای روسیه مثل گرجستان واوکراین و...که با وعده زندگی غربی ونفوذ حلقه دور روسیه راتنگتر کرده ودر ظاهر درتعهد سوری به روسیه ونزدیک نشدن ناتو ودر واقعیت تصمیم فلج کردندروسیه والبته توطئه گرفتار کردند وتحمیل جنگ به روسیه واین اول کار تا نابودی روسیه که فرصت اوکراین نقش گوشت قربانی ومسلح کردن واین جنگ برنامه ریزی شده وهدفش نابودی روسیه به قیمت نابودی اوکراین که هیچ اهمیتی ندارد وبعد نوبت چین وتایوان وجالبه ناتوبه راهزن جهانی تبدیل شده و اصل استعمار جدید...پوتین وشی و..متحد..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۲۸ ۰۶ اسفند ۱۴۰۱
سگ زرد برادر شغال است.

التماس هشیاری
Iran (Islamic Republic of)
U-238
۰۰:۴۲ ۰۶ اسفند ۱۴۰۱
جناب پروفسور اروپا را شما تطهیر کردید بایدن هم که اعلام کرده روس ها دشمن ما نیستند. پس چه کسی مقصر این جنگ نابرابر یک به چهل و چهار است؟ جنگ هسته ای در راه است. ظلمات است بترس از خطر گمراهی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۶ ۰۵ اسفند ۱۴۰۱
چرنده آمریکا واروپامی خواهند روسیه را در اوکراین ضعیف کند و تا جنگ جهانی ادامه می یابد اروپایی ها باید منتظر عواقب آن بشوند تاریک تاریک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۵ ۰۶ اسفند ۱۴۰۱
افرین دقیقا
امریکا موزیانہ اروپا و کشورھای متحدشو مثل کانادا و استرالیا رو وارد جنگ کردہ و نمیزارہ این جنگ با مذاکرہ حل و فصل بشہ
جھان شاھد گسترش جنگ بہ وسیلہ امریکا خواھد بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۰ ۰۵ اسفند ۱۴۰۱
و البته اگر ما هم پهپاد نمیدادیم شاید جنگ تا الان تموم شده بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۸ ۰۵ اسفند ۱۴۰۱
این آمریکا
از جون دنیا و مردمان کره زمین چی می خواد...؟؟؟؟؟؟؟!!!!؟!؟!؟؟؟



التماس نشر سؤال

دنیا تشنه صلح و امنیت و آرامش
Czechia
ناشناس
۱۶:۵۸ ۰۵ اسفند ۱۴۰۱
الهه جنگ صلح و آرامش نمیخواد اون فقط جون میخواد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۴ ۰۵ اسفند ۱۴۰۱
گسترش ناتو و طمع ورزی اروپا و فریب خوردن اروپا و پناه بردن اوکراین به غرب سبب این جنگ شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۳ ۰۵ اسفند ۱۴۰۱
خدایا اوکراین را بروسیه پوشالی وشرقگدایان پیروز بفرمااااااااااااااااااااااااااااا عزب را برشرق پیروز بفرما وطن فروشان شرق پرست را مغزی عطا بفرما
United States of America
گشتاسب
۱۴:۵۵ ۰۵ اسفند ۱۴۰۱
خاتمه ندهد دخالت مستقیم یا غیر مستقیم غرب در جنگ اوکراین با تصور هر فرض دخالتش به ضرر اروپا و درجه دوم بضرر ایالات متحده شیطانی آمریکاست.آرزو دارم این نبرد به نابودی و اضمحلال قدرت شیطانی غرب تمام شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۸ ۰۵ اسفند ۱۴۰۱
خاک تو سر اورپایی ها هیچ اختیاری ندارن کشورشون تو بد وضعیتی افتاده و آمریکا هم اصلا براش مهم نیست (فقط دنبال منفعت خودش).
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۷ ۰۵ اسفند ۱۴۰۱
بی جهت نبود که حضرت امام ( ره ) میفرمودند. : هر چه فریاد دارید بر سر آمریکا بکشید .
دولت آمریکا جرثومه فساد ، خونریزی و غارتگری در روی زمین است !!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۹ ۰۵ اسفند ۱۴۰۱
کشورهای غربی بازیچه آمریکا هستند
خیلی بدبختن که بدون اجازه آمریکایی های کثیف آب نمیخورن
درود بر ایران و 44سال اقتدار
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۴:۰۳ ۰۵ اسفند ۱۴۰۱
این جنگ جنگ نفوذ است و غرب هم این را می‌دانست و هدفش نفوذ در نزدیکی مسکو و محاصره و در تنگنا قرار دادن مسکو بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۷ ۰۵ اسفند ۱۴۰۱
روسیه با حمله پیش دوستانه به اوکراین خود را در برابر غرب قرار داد و غرب را به عقب و بسمت مرزهایش فرستاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۲ ۰۵ اسفند ۱۴۰۱
اصلا اگه آمریکا نبود اروپا جزو روسیه بود و ناتو هم در کار نبود و اینگونه جهان بهتری داشتیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۹ ۰۵ اسفند ۱۴۰۱
حالا که هست و با دلار فعلا 54هزار تومانی ما دست و پنجه نرم میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۱ ۰۵ اسفند ۱۴۰۱
این آمریکا
از جون دنیا و مردمان کره زمین چی می خواد...؟؟؟؟؟؟؟!!!!؟!؟!؟؟؟



التماس نشر سؤال

دنیا تشنه صلح و امنیت و آرامش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۵ ۰۵ اسفند ۱۴۰۱
اروپا با این همه دبدبه و کبکبه، چقدر خوار و ذلیل آمریکا شده. هیچ پخی هم نیستن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۲ ۰۵ اسفند ۱۴۰۱
روسیه گاو زاییده خودش رفته جنگ ایران هم درگیر جنگ می‌کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۷ ۰۵ اسفند ۱۴۰۱
بدبختا رو فرستاده جلو تند تند سلاح بهشون میفروشه، همین کارو برانداز ها هم میکنن، خودشون نشستن اروپا اینجا میخوان ما رو به جون هم بندازن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۱ ۰۵ اسفند ۱۴۰۱
فعلا که براندازها جلو هستن
قدرتشون بیشتر از دولت خودمونه که تونستن دلار 25تومنی رو بکنن 54تومن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۶ ۰۵ اسفند ۱۴۰۱
آمریکا تا الآن به چه‌ کشوری غیر خودش اهمیت داده که این دومین بارش باشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۰۵ اسفند ۱۴۰۱
این آمریکا
از جون دنیا و مردمان کره زمین چی می خواد...؟؟؟؟؟؟؟!!!!؟!؟!؟؟؟



التماس نشر سؤال
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۰ ۰۵ اسفند ۱۴۰۱
دلار چند؟ این اراجیف این مرتیکه امریکایی را ول کنید. دلار چند؟! مملکت را چیکار کردید؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۹ ۰۵ اسفند ۱۴۰۱
خو اگه شعور داشتی می فهمیدی همه این اتفاقات به اقتصاد دنیا ارتباط داره....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۰۵ اسفند ۱۴۰۱
تو برو کارتون نگاه کن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۸ ۰۵ اسفند ۱۴۰۱
ت اگ فهم داشتی متوجه میشدی الان دلار بخاطر کی و چی رفته بالا مردک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۸ ۰۵ اسفند ۱۴۰۱
این افرادی کہ زیر ھر خبری میان میگن دلار چند
کہ چی مثلا ؟؟؟
دقیقا یعنی چی ؟؟؟
قیمت دلار ھمہ میدونن
راہ علاجشم اینجا نیست
بریید سراغ مافیای ھفت سر ثروت کہ با بیرون از مرزھا زد وبند دارن و معیشت مردم رو گروگان گرفتن از اونھا قیمت بپرسید
این فتنہ اقتصادی رو تا پیروزی شون و سوار شدن کاملشون روی ثروت و بیت المال ادامہ خواھند داد
و قیمت دلار و سکہ و بہ دنبال اینھا مسکن و خودرو و خوراک و پوشاک ھم افزایش قیمت خواھد یافت تا حرفشون بہ کرسی بشینہ
اینقدرم نیاید بگید دلار چند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۰۵ اسفند ۱۴۰۱
روزی که روحانی گفته بود «من بلد نیستم کاری به دنیا نداشته باشم و برای حل مشکلات فقط به داخل نگاه کنم»؛ دلار ۱۴ هزار تومان بود. آن روز‌ها قالیباف با کنایه به روحانی گفته بود «اما جوانان انقلابی بلد هستند»، امروز که دولت و مجلس در دست جوانان انقلابی است دلار از ۵۱ هزار تومان عبور کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۱ ۰۵ اسفند ۱۴۰۱
داداش 54هزار تومن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۲ ۰۵ اسفند ۱۴۰۱
خدایا سطح رو نگاه کن. روحانی 8 سال مملکت رو داغون کرد بعد شما انتظار داری تو 1-2 سال شق القمر کنن. تازه دولت از بار بدهی که روحانی گذاشته بود راحت شدن.
مگه فقط وضعیت داخله . اقتصادی جهان رو نگاه نمیکنی تو چه وضعیتی افتاده.
شماها هیچ وقت درست نمیشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۲۶ ۰۶ اسفند ۱۴۰۱
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۳ ۰۵ اسفند ۱۴۰۱
ارزش پول ملی در چه حاله
گوشت کیلویی چند سید محرومان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۵۹ ۰۶ اسفند ۱۴۰۱
دلار سیصد گوشت پنجاه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۹ ۰۵ اسفند ۱۴۰۱
سلام ،

اگر حمایت آمریکا نبود ، اروپا قوی نمی شد ،

خاطر نشان کنم ،
تنها دلیل قدرت گرفتن و برتر شدن آمریکا و ضعیف شدن
قدرت های سابق مثل انگلستان در جنگ جهانی ،

فاصله زیاد آمریکا تا میدان جنگ بود ،
اما امروز آمریکا با جنگ افروزی جنگ را به خانه خود کشانده ،

آمریکا سرپرست خوبی نیست ،
همانطور که طفل حرامزاده آنها یعنی رژیم صهیونیستی
خوب نیست ،


پیمان اشراقی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۶ ۰۵ اسفند ۱۴۰۱
دلار ۵۵ تومن. به فرزین بگید طرح افتضاحش فسادو بیشتر میکنه فقط به کام دلاله. بدبخت شدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۶ ۰۵ اسفند ۱۴۰۱
میخوای برای تحصیل سفر یا هر چیز دیگری دلار ۴۱ هزار تومن یا هم ارز نیمایی هست، چرا باید ما ضرر کنیم تا به عده دلار آزاد بخرن بذارن تو گاوصندوقشون.
آخرین اخبار