باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی پیگیری کرد

راه اندازی مرکز ترک اعتیاد معتادان متجاهر بیرجند به کجا رسید؟

راه‌اندازی مرکز ترک اعتیاد اجباری معتادان متجاهر یا ماده ۱۶ همواره یکی از نیاز‌های خراسان جنوبی مطرح شده است.

بر اساس ماده ۱۵ قانون مبارزه با مواد مخدر، معتادان مکلف شده‌اند برای ترک اعتیاد به مراکز مجاز دولتی، غیردولتی و خصوصی یا سازمان‌های مردم‌نهاد درمان و کاهش آسیب که توسط مراجع رسمی و متولی درمان کشور تعیین می‌شوند، مراجعه کنند.

اما در اجرای ماده ۱۶ این قانون چنانچه فرد معتاد با وجود زمینه مناسب برای درمان و امکانات لازم برای ترک اعتیاد اقدام نکند، متجاهر شناخته شده و در چنین شرایطی باید او را به مراکز درمان اجباری ارجاع داد.

پذیرش و نگهداری اجباری افراد در مراکز ماده ۱۵ می‌تواند دردسر‌هایی در پی داشته باشد چرا که مراکز درمانی موجود، ساز و کار نگهداری اجباری معتادان، مراقبت و کنترل را ندارند و باید مراکز خاصی برای آنان در نظر گرفته شود. این در حالی است که در استان همچنان معتادان متجاهر در مراکز ماده ۱۵ (اختیاری) پذیرش می‌شوند و به گفته متولیان تا اطلاق عنوان متجاهر بر یک معتاد و ارجاع او به مراکز اجباری موضوع ماده ۱۶ مراحل متعددی باید طی شود.

حسنی مقدم دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی گفت: مراکز ماده ۱۶ مراکزی است برای نگهداری معتادین متجاهر که هزینه‌های تجهیز و نگهداری از آن با ستاد مبارزه با مواد مخدر است که می‌تواند به وسیله دستگاه‌های مجری مانند شهرداری و یا بهزیستی اداره شود.

او افزود: این مرکز سال ۹۱ تا ۹۳ در استان فعال بود، اما از سال ۹۳ تا ۹۸ به دلیل اینکه مسئولین وقت می‌گفتند تعداد معتادین متجاهر دراستان بسیار کم است این مرکز تعطیل شد.

حسنی مقدم بیان کرد: از سال ۹۸ مطالبه گری‌ها برای راه اندازی مجدد این مرکز را شروع کردیم و مجوز تأسیس مرکز ماده ۱۶ معتادین متجاهر برای استان با ظرفیت ۱۵۰ را گرفتیم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی ادامه داد: مرکزی با این ظرفیت جوابگوی نگهداری معتادین متجاهر استان را در مدت زمان ۳ تا ۶ ماه دارد.

او عنوان کرد: مشکل ما برای راه اندازی این مرکز نبود ساختمان است که در نهایت بهزیستی استان یک ساختمان در معلم ۱۳ با ظرفیت ۳۰ نفری را برای تأسیس این مرکز اختصاص داد که البته با مخالفت از سمت تهران به دلیل ظرفیت و امکانات پایین قرار گرفت.

او بیان کرد: در حال رایزنی هستیم تا یا یک ساختمان با امکانات مناسب که ظرفیت نگهداری ۱۵۰ معتاد متجاهر را داشته باشد تهیه کنیم و یا تهران قبول کند همان ساختمان معلم ۱۳ را برای شروع تأسیس کنیم.

حسنی مقدم گفت: طبق آمار هم اکنون ۷۵۰ معتاد متجاهر در استان وجود دارد.

اجرای طرح یاریگران زندگی در ۲۵۰ روستا

حسنی مقدم دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی گفت: طرح یاریگران زندگی در ۲۵۰ روستای استان جهت اقدامات فرهنگی و پیشگیری از گسترش اعتیاد و دادن آموزش‌های لازم برگزار می‌شود.

او افزود: ۱۱۷ روستا از این تعداد روستا‌هایی هستند که در آن‌ها آلودگی به اعتیاد شناسایی شده است و در کنار اقدامات پیشگیرانه برای افراد پاک، اقداماتی جهت پاکسازی افرادی که درگیر اعتیادهستند صورت می‌گیرد.

حسنی مقدم بیان کرد: هم اکنون دراستان ۱۶ هزار و ۷۵۵ نفر تحت درمان اعتیاد جهت پاکسازی هستند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی بیان کرد: ۸۹ مرکز درمانی اعتیاد اعم از مراکز اقامتی، میان مدت، کوتاه مدت، بلند مدت و مراکز این چنینی وجود دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.