کشف یک گورستان تاریخی در ساحل غرب گیلان

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان گفت: بقایای یک گور باستانی با قدمت ۲ هزار سال در کنار ساحل در شهرستان تالش کشف شده است.

ولی جهانی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: در غرب این استان در حوزه فرهنگ تالش بقایای یک گور باستانی در کنار ساحل که سابقه استقرار آن به ۲ هزار سال قبل برمی‌گردد، به دست آمده است.

او افزود: با توجه به اینکه سابقه استقرار در جلگه و ساحل گیلان در مناطق غرب استان به اوایل دوره اسلامی می‌رسد، بنابراین با کشف این گور و بقایای گور باستانی دیگر در منطقه تالش می‌توان گفت سابقه استقرار در کنار سواحل گیلان به دوره‌های پیش از اسلام برمی‌گردد.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی گیلان، بسیاری از سیاحان و جهانگردان ایرانی و خارجی که در دوره‌های مختلف از ساحل و جلگه این استان بازدید کردند و بر این موضوع اتفاق نظر داشتند که در جلگه‌های گیلان آثار استقرار پیش از اسلام وجود ندارد و اگر کسی بخواهد مطالعاتی در این زمینه انجام دهد باید به مناطق کوهستانی برود.

جهانی تصریح کرد: کشف این گور باستانی در غرب گیلان و کشف گور‌های دیگر در شرق استان از جمله رحیم‌آباد نشان می‌دهد که ساحل و جلگه‌های آن دارای سابقه استقرار انسان در دوره‌های پیش از اسلام بوده، ولی مورد مطالعه و پژوهش قرار نگرفته است.

او همچنین گفت: هرگونه اطلاعات دقیق‌تر از این گور منحصر به فرد منوط به انجام کاوش‌های گسترده است.

۵ هزار اثر تاریخی و فرهنگی در استان گیلان شناسایی شده که یک هزار و ۲۲۰ اثر تاریخی از این تعداد شامل بنا‌های تاریخی و محوطه‌ها در فهرست ملی به ثبت رسیده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.