معاون دادگستری استان کرمان گفت: دفاتر خدمات قضایی می‌توانند با بهره گیری از ظرفیت مصلحین و حکمین قرآنی به کاهش پرونده های قضایی کمک کنند.

سید مهدی قویدل در نشست هماهنگی و هم اندیشی با مدیران دفاتر خدمات الکترونیک قضایی شهر کرمان با اشاره به افزایش روز افزون ورودی پرونده‌ها اعم از کیفری و حقوقی به محاکم قضایی گفت: ضرورت دارد با همکاری و همگرایی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مرکز استان، پرونده‌های قضایی قبل از ورود به محاکم قضایی به صلح و سازش ختم شوند.

او یکی از مهمترین چالش‌های پیش روی دستگاه قضا را افزایش ورودی پرونده‌ها به محاکم قضایی واطاله دادرسی دانست .

قوی دل گفت: این موضوع موجب نارضایتی مردم از عملکرد دستگاه قضایی شده است.

او تاکید کرد: راهکار رفع این مشکل، پیشگیری از ورود پرونده‌های غیر ضرور واختلافات ساده به محاکم قضایی است تا این مراجع صرفا به پرونده‌های مهم رسیدگی کنند.

معاون دادگستری استان بیان کرد: برای کنترل و کاهش ورودی پرونده‌ها به محاکم قضایی استان طرح ابتکاری اورژانس قضایی به همت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان تدوین و با استفاده از ظرفیت گروه‌های مختلف مردمی و هم افزایی نهاد‌ها و دستگاه‌های متولی و با انعقاد تفاهم نامه چند جانبه به مرحله اجرا در آمده است که در این طرح از افراد نخبه و ذی نفوذ، متعهد، آموزش دیده به عنوان مصلح در راستای ایجاد صلح و سازش بین اصحاب پرونده استفاده می‌شود.

او افزود: در دفاتر اورژانس قضایی مستقر در اکثر محاکم استان، پرونده‌هایی که ماهیت اجتماعی دارند و ضرورتی برای تعقیب قضایی و انتظامی آن‌ها وجود ندارد، به همت مصلحین و حکمین قرآنی به صلح و سازش ختم خواهند شد.

قویدل گفت: استفاده از ظرفیت مشارکت مردمی و پیوند آن با دادگستری در جهت تسهیل فرایند رسیدگی یکی از جلوه‌های عدالت ترمیمی است که در سیاست ها، ماموریت‌های سند تحول و تعالی قضایی به آن اشاره شده است.

او تاکید کرد: مصلحین و حکمین قرآنی در مناطقی که مردم دسترسی آسان به محاکم قضایی و انتظامی ندارند حضوری فعال دارند و با ایجاد صلح سازش بین مردم از مراجعه آن‌ها به محاکم قضایی پیشگیری می‌کنند.

قویدل با بیان این مطلب که در استان کرمان بیش از ۶ هزار نفر به عنوان مصلح آموزش دیده در حال فعالیت هستند، گفت: باید از این ظرفیت خوب در راستای گسترش فرهنگ صلح و سازش در جامعه استفاده کرد لذا نقش دفاتر خدمات الکترونیک در جهت استفاده از طرفیت مصلحین و طرح اورژانس قضایی بسیار مهم است و این دفاتر می‌توانند با ارشاد مردم به استفاده از ظرفیت مصلحین و حکمین قرآنی از ورود بسیاری از پرونده‌ها به محاکم قضایی جلوگیری کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار