بر اساس تفاهم نامه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و وزارت نفت ایمن سازی هوتک‌های ۴۴ روستا در جنوب سیستان و بلوچستان؛ با تحویل زمین به پیمانکار رسما آغاز شد.

مصطفی بیک مداح مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان سه شنبه ۲ اسفند در این باره گفت: در پی انعقاد تفاهم نامه‌ای که با وزارت نفت به امضا رسیده، با اعتبار ۲۶ و نیم میلیارد تومان ایمن سازی هوتک‌های ۴۴ روستا آغاز شده است.

بیک مداح گفت: این تفاهم نامه شامل آیتم‌های ایمن سازی شامل فنس کشی، پلکان ایجاد دسترسی و آبشخور است.

وی در پایان افزود: ۴۴ هوتک در شهرستان‌های دشتیاری و چابهار مشمول این طرح هستند که به تازگی با تحویل زمین به پیمانکار، ساماندهی آن‌ها رسما آغاز شده است.

هوتِگ یا هوتَک نام گودال مصنوعی و یا طبیعی نسبتاً بزرگی است که آب حاصل از بارندگی‌ها در آن هدایت و جمع آوری شده و در طول سال به مصارف کشاورزی و آشامیدنی انسان و حیوانات اهلی و وحشی می‌رسد.

این گودال در زبان بلوچی به هوتِگ یا هوتک مشهور است و این سامانه سنتی برای مهار، کنترل و بهره برداری از سیلاب و به عنوان یکی از راه‌های متداول تامین آب محسوب می‌شود.

ساخت هوتِگ در منطقه دشتیاری از زمان‌های بسیار قدیم آغاز شده و گودال‌های حفر شده با اشکال هندسی دایره، مستطیل، مربع و به عمق بیش از پنج، ۱۰، ۲۰ و حتی بیشتر است که در زمینی با بافت ریزدانه (رسی و سیلتی) توسط بومیان منطقه چابهار ساخته شده و اطراف آن دیواره خاکی با ارتفاع حدود یک تا ۲ متر ایجاد می‌شود.

هوتگ‌های موجود و ساخته شده در طول سال‌های گذشته در روستا‌های شهرستان چابهار برای لایروبی، رسوب برداری حصارکشی، بهسازی و مرمت نیازمند تخصیص اعتبار هستند تا بتوان پس از آبگیری از ۶ ماه حتی تا یکسال برای کشاورزی و مصارف شستشو از آن‌ها استفاده کرد.

هوتگ‌ها عمر مفید بسیار بالایی دارند و با هزینه پایین ساخته می‌شوند و حمایت دستگاه‌های اجرایی به لحاظ تهیه ماشین آلات، طراحی و مطالعه، مکان سنجی، تخصیص اعتبار مورد نیاز تاثیر ارزنده‌ای بر حفظ، احیاء و ترویج این روش سنتی و بهره برداری از سیلاب خواهد داشت. در واقع هر هوتگ را می‌توان طرحی از طرح‌های آبخیزداری عنوان کرد که قابلیت و نقش مهمی در جمع آوری آب دارند و از آن به عنوان یکی از راه‌های مواجهه با کمبود و محدودیت منابع آب و در نتیجه توسعه روستایی منطقه یاد می‌شود.

در ۲۰ سال اخیر و تداوم خشکسالی‌ها و رها نشدن آب از سد زیردان بیشتر هوتگ‌های پایین دست بر اثر توفان‌های گرد و خاک رسوب گرفته و نیازمند لایروبی فوری برای آبگیری مجدد هستند و هم اینک که بر اثر بارندگی پرآب شدند نیاز به توجه بیشتر و لایروبی دارند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار