مدیر ارتباطات اداره کل میراث فرهنگی اصفهان گفت: یگان حفاظت میراث فرهنگی محوری با پایان بارش‌ها، پایش نم‌زدگی بنا‌های تاریخی را آغاز کرد.

شهرام امیری مدیر امور فرهنگی و ارتباطات اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با اشاره به اینکه بر اثر بارش روز‌های پایانی بهمن، بخشی از سقف‌ها یا دیواره بنا‌های تاریخی دچار آب‌گرفتگی و نم‌زدگی شد گفت: هیئت پایش بنا‌های تاریخی فردای روز اتمام بارش‌ها تشکیل شد و به شکل روزانه، بازدید از این سازه‌ها و بنا‌ها را در دستور کار فوری و جدی قرار داد.


او ادامه داد: یگان حفاظت میراث فرهنگی اصفهان محوری با عنوان «از نشاط تا خواجو» را تعریف کرده‌اند که از همان روز پایان بارش‌ها، کار را از مسجد جامع اصفهان در این محدوده آغاز کردند.


مدیر امور فرهنگی و ارتباطات اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان گفت: طبق گزارش این گروه آسیب‌ها محدود بوده و فقط در بازار اصفهان شاهد آسیب‌هایی بودیم که قبل از ریزش بخشی از سقف جلوی آن گرفته شد همچنین بخش کوچکی از دیواره کاه‌گلی کلیسای وانک آسیب دیده است.


امیری در مورد وضع پل‌های تاریخی توضیح داد: طبقات و رواق‌های فوقانی سی‌وسه پل و حتی پایه‌های آن، با وجود فشار آب ناشی از بازگشایی آب سد و همزمانی آن با بارش‌ها آسیب چندانی ندیده و تنها در بخش‌هایی دچار آب‌گرفتگی و نم‌زدگی شده؛ تنها پلی هم که می‌توان وارد قسمت زیرین آن شد، پل خواجو بود که در زمان بارندگی یگان حفاظت میراث فرهنگی، این قسمت را مسدود کردند.


او ادامه داد: ناودان پشت مسجد شیخ لطف‌الله دچار شکستگی شده بود که مرمت شد، در طبقه چهارم عمارت تاریخی عالی‌قاپو هم تعدادی از ناودان‌ها آسیب دیده بودند که مرمت آن‌ها آغاز شده؛ چهل‌ستون، هشت بهشت، منارجنبان و آتشگاه هم آسیب خاصی ندید.


مدیر امور فرهنگی و ارتباطات اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان درمورد آسیب بارش‌ها به آثار تاریخی شهرستان‌ها اظهار کرد: در سمیرم عمده آثار تاریخی منطقه سنگی است که آسیب‌ها به آن‌ها محدود بوده، در چادگان از آسیب رسیدن به خانه تاریخی صالحی با پارو کردن به موقع برف جلوگیری شد؛ در فریدن نیز چند بنای تاریخی متعلق به هموطنان ارمنی از جمله کلسیا‌های زرنه و قرغن بر اثر بارش شدید در بخش‌های محدودی دچار نم‌زدگی شدند.


به گفته امیری، طبق اطلاع سازمان هواشناسی تا پانزدهم اسفند بارش دیگری نخواهیم داشت و در این فرصت، این آثار مرمت خواهد شد.

استان اصفهان بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی دارد که هزار و ۸۵۰ مورد آن به ثبت ملی و هفت اثر به ثبت جهانی رسیده ست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.