امیر افشین خواجهفرد مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع در برنامه صف اول که با موضوع گفتگو درباره آخرین دستاوردهای این مجموعه از شبکه خبر سیما پخش شد، گفت: سازمان صنایع هوایی یکی از سازمانهای وابسته به وزارت دفاع است که ماموریتهای مختلفی در حوزه هواوفضا دارد. ما شرکتهای مختلفی داریم که در حوزه هواپیماهای جنگی و ترابری نظامی، هواپیماهای بدون سرنشین و سبک و موتور فعالیت میکنند.
امیر خواجهفرد با بیان اینکه سازمان صنایع هوایی در حوزه تجاری به ناوگان عمومی کشور نیز کمک میکند، تصریح کرد: ما در حوزه هواپیماهای تجاری به دلیل اینکه مشابه این هواپیماها را در ناوگان ترابری نظامی داریم از تسلط کاملی نسبت به این حوزه برخوردار هستیم.
وی افزود: در واقع ما از نظر تخصصی به این حوزه تسلط کامل داریم و هر آنچه که برای اورهال هواپیماهای ترابری تجاری انجام میدهیم با رعایت قوانین و تعاریف مخصوص به آنها است. دانش اورهال هواپیماهای تجاری را به طور کامل در شرایط تحریم به دست آوردهایم و کاملاً بر این حوزه اشراف داریم.
مدیرعامل سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح با بیان اینکه دانش قطعه سازی که از آن با عنوان نهضت قطعهسازی یاد میشود به تکامل رسیده است، تصریح کرد: خودکفایی ما، در نهضت قطعهسازی مسئلهای نیست که فقط من به آن اشاره کنم بلکه کشورهایی که با آنها مراوداتی در این حوزه داریم و کمکهایی از ما میخواهند، هنگام مشاهده توانمندی ما در حوزه قطعه سازی به خودکفایی ما در آن اذعان میکنند.
امیر خواجهفرد با اشاره به توانمندی کشورمان در حوزه ساخت انواع موتور گفت: ما در حوزه موتور به حدی از خودکفایی رسیدهایم که امروز میتوانیم ۱۰ نوع موتور در کشور تولید کنیم که بیشتر آنها بر روی هواپیماهای بدون سرنشین به موشکهای کروز استفاده میشود. البته صنایع دفاعی ما در حوزه طراحی و ساخت موتورهای سنگین نیز به خودکفایی رسیده اند.
مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع با بیان اینکه موتور اوج در دو نسخه یا نسل ساخته شده است که یکی از آنها بر روی جنگنده کوثر نصب شده و دیگری بر روی جت یاسین نصب خواهد شد، بیان کرد: ۴۳ شرکت دانش بنیان در ساخت این موتور فعال بودهاند.
امیر خواجه فرد گفت: ما برنامه مدونی را برای توسعه هواپیمای مسافربری داریم. هواپیمای مسافربری ویژگیهای خاص خود را دارد حتما سعی میکنیم از همکاریهای بین المللی استفاده کنیم البته کاملا درونزا فکر میکنیم، ولی بروننگری هم داریم.
وی افزود: ما اکنون ۲ یا ۳ کشور را برای این پروژه نامزد کردیم و مشغول انجام مذاکرات با آنها هستیم و این کشورها نیز از این پروژه استقبال کردند.
مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع از برنامه این نهاد برای افزایش تاب آوری ناوگان موجود مسافربری خبر داد و گفت: ناوگان موجود ناوگانی است که به مردم خدمت میدهد و برای تاب آوری این ناوگان برنامه مدون داریم.
معاون وزیر دفاع با بیان اینکه هواپیمای ترابری سیمرغ قطعاً یکی از محصولاتی است که باید برای کشور ما توسعه پیدا کرده و تولید شود، تصریح کرد: سیمرغ در واقع یک هواپیمای ترابری است که طراحی و ساخت آن ۱۰ سال به طول انجامیده است البته هواپیماهای مشابه نیز در سایر کشورها نیازمند همین مدت زمان برای طراحی و ساخت هستند. این هواپیمای ترابری یک هواپیمای ۴ تا ۶ تن است که بازار بسیار خوبی برای کاربری دارد و در منطقه ما اولین کشوری هستیم که این کار را انجام دادهایم.
وی ادامه داد: باید در اینجا از مجموعه غیر از نیروهای مسلح خواهش کنم که پای کار بیایند، چون فقط ساخت نمونه اولیه یا پروتوتایپ وظیفه ما است. اما، اینکه بخواهیم خط تولید را توسعه دهیم وظیفه نیروهای مسلح و وزارت دفاع نیست بلکه باید بخشهای دولتی اعم از چندین وزارتخانه باید کمک کنند تا خط تولید این هواپیما کامل شود چرا که یکی از کاراییهای هواپیما اشتغال زایی بالا برای نخبگان ما است.
مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع با اشاره به پروژه جنگنده قاهر بیان کرد: پروژه قاهر ۱۰ سال قبل رسانهای و مطرح شد که در خود مجموعه سازمان صنایع هوایی ساخته شده بود. در این پروژه بیشتر نقش توسعه فناوری هدف مجریان شروع آن بوده است که یک تیم بسیار قوی و خوب دارند منتها درباره این هواپیما در زمان شروع تولید به کاربر مراجعه نشده بود که به نوعی یک اشکال محسوب میشود.
وی افزود: پروژه قاهر در حوزه فناوری به بلوغ کامل رسیده است منتها ما در حوزه محصول تنوع در آن ایجاد کردیم یعنی اواسط سال آینده نسخههای خوبی از این هواپیما خواهید دید که به نیروهای مسلح واگذار میشوند.
امیر خواجهفرد با بیان اینکه نسخههایی از این هواپیما را با نیاز دو نیروی نظامی کشورمان تطبیق دادیم و آن نیروها تیم طراحی را توجیه کردند که تغییراتی در آن ایجاد کردیم، گفت: پروژه قاهر در نقش هواپیمای بدون سرنشین ظهور خواهد کرد.
وی ادامه داد: دستیابی به این دستاورد نشان از تسلط جوانان عزیز ما بر این است که این هواپیما را بدون خلبان به پرواز دربیاورند به واسطه اینکه این هواپیما ویژگیهایی دارد که میتواند به عنوان یک هواپیمای بدون سرنشین عملیاتهای خاصی را انجام بدهد.
مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع با بیان اینکه دنیای آینده در حوزه هوایی حرفهای دیگری را هم برای گفتن دارد، تاکید کرد: در حوزه هواپیمای الکتریکی چند نمونه کار را آغاز کردیم و ظرف سال آینده آزمایش یک یا دو نمونه را آغاز میکنیم. البته پهپادهای الکتریکی ما به بلوغ کامل رسیده اند، ولی هواپیماهای با سرنشین الکتریکی به برنامههای توسعهای نیاز دارند.
وی ادامه داد: ما پیش از این در حوزه ساخت هواپیماهای بدون سرنشین الکتریکی تجربه کافی را کسب کردیم و اکنون به دنبال طراحی و ساخت هواپیماهای باسرنشین الکتریکی هستیم.
امیر خواجهفرد تاکید کرد: ما به نحوی در صنعت هوایی کار میکنیم که در دهه آینده هیچ عقب افتادگی قبل را نداشته باشیم و بتوانیم محصولات بهروز را ارائه بدهیم.
مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع با اشاره به دستاوردهای پهپادی بیان کرد: ما به دنبال گسترش روز به روز حوزه پهپادی هستیم چرا که معتقدیم کشوری به وسعت ایران برای دفاع از خود نیازمند هواپیمای بدون سرنشین با کاربردهای مختلف است تا در کنار استفاده از هواپیماهای باسرنشین و سایر تسلیحات و تجهیزات بتوانیم در رزمهای آینده سناریوهای مختلفی را با آن تست و ارزیابی کرده و از کشور خود دفاع کنیم.
وی ادامه داد: ما در حوزه پهپاد در کلاسهای مختلف موشکها و بمبهای نقطه زن، اویونیک جنگال و حوزه شناسایی داریم منتها ما سعی داریم این حوزه را به بخش غیرنظامی هم سوق دهیم. چرا که هواپیمای بدون سرنشین و قابلیت این را دارند که در حوزههای کشاورزی نقشه برداری و اطفاء حریق کار کنند.
امیر خواجهفرد گفت: چند وقت اخیر یکی از شرکتهای دانش بنیان که مورد حمایت ما بود یک کواد آتش نشان را ساخته بود که کارشناسان داخلی در خرید آن مردد بودند. اما، دو کشور خارجی پس از بازدید از این کواد آن را خرید کردند، ولی شهرداران ایران هنوز درحال ارزیابی آن هستند.
مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع با بیان اینکه ما در حوزه آلیاژهای رادارگریز هیچ وابستگی نداریم، تصریح کرد: ما هیچ سامانه رادارگریز و پوششهای خاص از پیش از انقلاب نداریم و هر آنچه در این حوزه داریم متعلق به خودمان است. هیچ کسی هم به ما در این حوزه کمک میکند البته گاهاً کمک گرفتن در این حوزه شاید صحیح نباشد.
وی افزود: ما در دو حوزه اکتیو و پسیو دستاوردهای خوبی داشتیم و گاهی اوقات رادارهای آنها را تست میکنیم که شاهد بودیم عملکرد خوبی داشتند. ما در پوششهای مورد نیاز نیز عملکرد خوبی داشتیم.