ملودرام اجتماعی «چشم بندی» به کارگردانی شاهد احمدلو تازه‌ترین اثر ساخته شده شبکه سه سیما است.

مدت‌ها است که جای خالی سریال‌های طنز و کمدی با محتوای چالش‌های دنیای امروز و بازگویی ناهنجاری‌ها و دوری از ارزش‌های اصیل ایرانیان در قاب جادویی تلویزیون احساس می‌شود. در واقع طنز چشم‌بندی، سریالی چند بعدی است که ابعاد مختلفی از چالش‌ها و دغدغه‌های زندگی امروز بشر را به نمایش گذاشته است.

یکی از نقاط برجسته‌ای که در سریال چشم‌بندی به آن پرداخته شده است الگو‌های جدید و امروزی در مراسم‌های سوگواری و ختم است که به جای پخش و قرائت آیات قرآن کریم تلفیقی از آهنگ‌های خوانندگان و ساز‌هایی همچون گیتار و سنتور اجرا می‌شود و بسیاری از ارزش‌های دینی و چارچوب‌های اخلاقی دراین مراسم‌ها زیر پا گذاشته می‌شود.

رسم‌های عجیب امروزی در مراسم‌های ختم سوژه سریال چشم‌بندی شد

رفتار‌های عجیب و غریبی که مصداق ضعف فرهنگی بوده و نفعی هم به حال مردگان و بازماندگانشان ندارد. با این حال در این چند سال، تلویزیون به عنوان یک رسانه عمومی کمتر به این موضوع پرداخته است و اینک سریال چشم‌بندی با تمرکز بر این موضوع سعی کرده است تا این فرهنگ نادرست را به نمایش بگذارد.

فارغ از بحث نمایش هنجارشکنی در مراسم‌های سوگواری، موضوع اهمیت بیمه و جبران خسارت‌های اقتصادی یکی دیگر از زوایای مهم این سریال است که در چارچوب طنز آن را به تصویر کشیده است.

نابه‌سامانی قیمت‌ها و آشفته‌بازار قیمت اجناس و اعمال سلیقه‌های شخصی توسط کاسبان برای فروش اجناس نیز از مواردی است که در سریال چشم‌بندی به آن پرداخته شده است و در قالب کمدی مذموم بودن آن را نشان داده است.

رسم‌های عجیب امروزی در مراسم‌های ختم سوژه سریال چشم‌بندی شد

انتخاب دیالوگ‌ها و بازیگران مناسب از نقاطی است که به جذابیت و خنده‌دار بودن این سریال کمک کرده است و مخاطب را تشویق به ادامه تماشای سریال کرده است.

با توجه به این که یکی از کارکرد‌های ژانر طنز، بازگویی نقادانه مشکلات به صورت کمدی و طنز است، سریال چشم‌بندی می‌تواند گام مثبتی را در جهت جلوگیری از اشاعه فرهنگ‌های نادرست امروزی که برخی از آنان حتی اعتقادات و ارزش‌های دینی را نشانه گرفته است، بردارد و ارزش‌های اصیل را جایگزین آن کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار