فرایند رنگرزی کلاف نخ پشمی با رنگزای طبیعی دافنه با ویژگی ضد باکتری از سوی پژوهشگران دانشکده هنر دانشگاه بیرجند مورد بررسی و بهینه سازی قرار گرفت.

کاظمی میرکی، دانش آموخته رشته فرش دانشگاه بیرجند، گرایش مواد اولیه و رنگرزی در پایان نامه کارشناسی ارشد خود با موضوع بررسی قدرت رنگی و ویژگی‌های رنگی کلاف نخ رنگرزی شده با گیاه دافنه ویژگی‌های رنگی و ضدباکتری کلاف نخ پشمی رنگرزی شده را مورد ارزیابی قرار داد.

در این پژوهش از بخش‌های مختلف گیاه دافنه از قبیل برگ، میوه و ریشه گیاه برای رنگرزی کلاف نخ پشمی استفاده شد و ویژگی‌های رنگی کلاف نخ پشمی در شرایط مختلف رنگرزی مورد ارزیابی قرار گرفت.

نتایج آماری مربوط به مدل خطی بر نتایج تجربی نشان داد دمای رنگرزی، غلظت دندانه و غلظت ماده رنگزا بر قدرت رنگی تأثیر معناداری دارد و سبب جذب بیشتر رنگزا شده است.

همچنین بیشترین خاصیت ضد باکتری گیاه دافنه، مربوط به برگ این گیاه است.


بیشتر بخوانید


برگ و ریشه گیاه دارای ثبات رنگی خوبی بوده و همچنین براساس نتایج این تحقیق می‌توان با استفاده از دندانه‌های مختلف شید‌های رنگی از قبیل زرد، سبز تیره و سبز روشن بدست آورد.

کاربرد رنگزا‌های طبیعی به دلیل حفظ سلامت انسان، توسعه و احیای زمین‌های بایر، کاهش آلودگی‌های شیمیایی و صرفه‌جویی اقتصادی و ارزش صادراتی می‌تواند جایگزین مناسبی برای مواد رنگزای شیمیایی باشد.

این پژوهش در قالب پایان‌نامه تحصیلی لاله کاظمی میرکی با راهنمایی دکتر حسین بارانی، مشاوره سمانه خالقی و داوری دکتر هما مالکی و دکتر امین الدین حاجی عضو هیأت علمی دانشگاه یزد انجام شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.