رفیعی گفت: آموزش و پرورش متضرر اصلی آلودگی هوا است، اما کارشناس و تعیین کننده اصلی این مسئله نیست.

سمیه رفیعی در مورد واگذاری اختیار تعطیلی مدارس به وزارت آموزش و پرورش در زمان پیک آلودگی هوا، گفت: اگر قرار باشد وزارت آموزش و پرورش اختیار تعطیلی مدارس را در زمان‌های بحرانی همچون آلودگی هوا بر عهده بگیرد باید ضمانت سلامتی دانش آموزان را بدهد که دانش آموزان با سلامت کامل می‌توانند به تحصیل خود ادامه دهند، چه کسی پاسخگو است که حفظ سلامتی دانش آموزان اولویت دارد یا آموزش آنها؟

وی افزود: در نظر داشته باشیم، ما آموزش و تربیت را برای نسلی سالم می‌خواهیم؛ چه کسی باید تعیین کننده این مسئله باشد؟ بهتر است وزارت آموزش و پرورش تصمیمات و برنامه‌ای اتخاذ کند که سازگاری با مشکلاتی همچون آلودگی هوا دارد و عاملی بر کاهش این معضل است، به فرض مثال، شرایط اقلیمی ۴ فصل سال در شمال و جنوب کشور یکسان نیست و یا زمانی که با معضل آلودگی روبرو هستیم تمام استان‌ها درگیر این مسئله نیستند، و یا در ۳ ماهه تابستان دانش آموزان همیشه به حال خودشان رها می‌شوند.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با انتقاد از ناتوانی آموزش و پرورش در برنامه ریزی مناسب و متناسب با شرایط اقلیمی و محیط زیستی کشور، یادآور شد: چرا تا کنون برنامه‌ای متناسب با شرایط اقلیمی در مواجهه با معضلی همچون آلودگی هوا توسط وزارتخانه ارائه نشده که شاهد تعطیلی مکرر مدارس بدون در نظر گرفتن زیرساخت‌های ادامه فعالیت آموزش نباشیم، دوسال اپیدمی کرونا فرصت کمی برای تقویت آموزش برای مواجهه با بحران‌ها نبود.

رفیعی تاکید کرد: معضل آلودگی هوا برای دیروز، امروز و فردای نیامده نیست؛ متاسفانه هر ساله شاهد شدت گیری آن در فصول سرد سال هستیم. چرا تاکنون برای حل این مسئله که آموزش نسل آینده را تحت تاثیر قرار داده است تصمیمات سازگاری اتخاذ نمی‌شود؟

نماینده مردم در مجلس یازدهم در پایان خاطر نشان کرد: آموزش و پرورش متضرر اصلی آلودگی هوا است، اما کارشناس و تعیین کننده اصلی این مسئله نیست؛ طبق قوانین صادره وزارت بهداشت و درمان کشور متولی اصلی سلامتی آحاد جامعه است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار