مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت : در طرح مردمی کشت نهال در کشور، سهم استان هشت میلیون اصله نهال تعیین شده است.

انشااله کولانی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت : با توجه به خشکسالی‌های پی در پی در سال‌های اخیر، تخریب جنگل‌ها و تولید گاز‌های گلخانه‌ای موجب شده که طرح کشت نهال در کشور مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه افزود: کاشت یک میلیارد اصله نهال در کشور به‌دلیل عضویت ایران در کنوانسیون مبارزه با بیابانزایی و تغییر اقلیم و لزوم احیای جنگل‌ها مدتی است در کشور در حال اجراست.

وی با بیان اینکه جنگل‌های زاگرس همچون نگینی سبز برای زندگی ما اهمیت بالایی دارد، افزود: سهم استان از طرح مردمی فوق کاشت ۸ میلیون اصله نهال طی دوره چهار ساله است یعنی دو میلیون در سال که از سال ۱۴۰۲ محاسبه می‌شود و عملیات کشت کلید خورده است.

کولانی با اشاره به اینکه جمع آوری آب، تولید اکسیژن و جلوگیری از فرسایش خاک تنها بخشی از مزایای وجود جنگل‌ها است، گفت: خشکسالی‌های پیاپی در سال‌های اخیر افزایش بیابان را در برداشته از این روز افزایش پوشش جنگلی بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: طرح مردمی فوق با همکاری ادارات، ارگان‌ها، سمن‌ها، تشکل‌ها، صنایع بزرگ و کوچک، دانشگاهیان، نیرو‌های مسلح، خیرین، دهیاری‌ها و… طی تفاهم‌نامه ایی که با سازمان آموزش پرورش منعقد شده، اجرایی خواهد شد.

این مسئول خاطرنشان کرد: کاشت گونه‌ها بر اساس اقلیم هر منطقه متفاوت خواهد بود؛ مثلا در مناطق گرمسیری گونه‌های مقاوم به خشکی مثل اکالیپتوس، زیتون تلخ، توت، افرا، انار، اقاقیا و زبان گنجشک کاشته می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه ادامه داد: در مناطق سردسیری نیز "بنه"، بلوط، گلابی وحشی، ارژن، تِنْگِس، ارغوان و بادام کوهی کشت خواهد شد.

وی گفت: کاشت درخت و جلوگیری از قطع یا نابودی آن در کشور‌های جهان از اهمیت بسیاری برخوردار است، زیرا کاهش میزان درختان، زندگی را با خطر روبرو می‌سازد و این امری است که تمام کارشناسان و انسان‌ها به آن پی برده اند.

کولانی با بیان اینکه بخشی از این گونه‌ها توسط خود زارعین و بخشی توسط معدن‌داران و حافظان محیط زیست کشت و نگهداری می‌شوند، خاطرنشان کرد: هر نهال به نام خود فرد ثبت و نقاط جغرافیایی آن مشخص و وضعیت نهال در سال‌های آینده رصد می‌شود.

وی یادآوری کرد: عملیات گلدان‌گیری به تعداد ۵۰ هزار در نهالستان‌های سه شهرستان با بذر گونه‌های بومی بادام کوهی، گلابی جنگلی و اقاقیا آغاز شده است بستر مناسب در نهالستان‌ها برای تولید یک میلیون درخت فراهم شده است .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.