در نشست مقامات ایران و چین دو طرف بر ارائه کمک‌های بشردوستانه و اقتصادی به مردم افغانستان و افزایش همکاری‌های توسعه‌ای در افغانستان توافق کردند.

جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین در پایان سفر حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی به این کشور، در بیانیه مشترکی ضمن حمایت قاطع از مسائل مربوط به منافع اساسی و حراست از حاکمیت ملی، تمامیت سرزمینی و عزت ملی یکدیگر، بر اهمیت روابط نزدیک سران دو کشور به منظور تعمیق مشارکت جامع راهبردی تاکید کردند.

بر اساس این گزارش، در بیانیه مشترک ایران و چین دو طرف بر مسئولیت ایالات متحده و ناتو در شرایط کنونی افغانستان تاکید کردند و از هیأت حاکمه افغانستان خواستند تا یک حکومت فراگیر با مشارکت معنادار همه گروه‌های قومی و سیاسی و رفع تبعیض علیه زنان، اقلیت‌ها و مذاهب تشکیل دهند.

طرف چینی از نقش مهم ایران در میزبانی بیش از ۴,۵ میلیون پناهجوی افغانستانی قدردانی کرد و دو طرف توافق کردند که به ارائه کمک‌های بشردوستانه و اقتصادی به مردم افغانستان و افزایش همکاری‌های توسعه‌ای در افغانستان ادامه دهند.

همچنین در این بیانیه تاکید شده است که یک افغانستان صلح آمیز، مرفه، به هم پیوسته و باثبات برای رفاه و پیشرفت منطقه‌ای ضروری است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.